سرطان 15, 1401 13:05 Asia/Kabul
  • بازگرداندن بیش از 360 مهاجر دیگر افغانستانی به کشورشان از طرف ترکیه
    بازگرداندن بیش از 360 مهاجر دیگر افغانستانی به کشورشان از طرف ترکیه

دولت ترکیه بیش از 360 مهاجر دیگر افغان را به کشورشان بازگرداند.

آنکارا با وجود توافق با اتحادیه اروپا و گرفتن میلیونها یورو درخصوص اسکان مهاجران در خاک ترکیه و جلوگیری از ورود آنان به مرزهای اروپا، بخاطر بحران اقتصادی داخلی روند بازداشت و بازگرداندن مهاجران را آغاز کرده است. این در حالی است که بسیاری از پناهجویان از جمله مهاجران افغانستان به دلیل مشکلات مختلف امنیتی و اقتصادی ، ناگزیر به ترک کشورهای خود می شوند.

به گزارش رادیو دری، رسانه های ترکیه امروز (چهارشنبه) اعلام کردند، نیروهای  این کشور به دستگیری مهاجران افغان در ترکیه ادامه می دهند و در جدید ترین آن ۳۶۳ مهاجر دیگر را به افغانستان  بازگرداند .

در همین زمینه ، نیروهای امنیتی ترکیه اخیرا به طرف مینی بوس حامل پناهجویان افغان در استان وان آن کشور تیراندازی کردند که بر اثر آن سه پناهجو افغان از جمله یک کودک و یک زن کشته شدند.

برخی منابع خبری شمار کشته های این تیراندازی را تا 12 نفر  اعلام کردند .

 نیروهای امنیتی ترکیه همچنین اخیرا ،  35 مهاجر افغان را در استان وان دستگیر کردند .

ترکیه در ماه‌های اخیر شرایط پذیرش پناهجویان را بسیار دشوار ساخته و گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که نیروهای امنیتی این کشور به سوی پناهجویان افغان ، مستقیماً تیراندازی می‌کنند.

«آنا شی» پژوهشگر عفو بین‌الملل در امور حقوق پناهجویان و مهاجران چندی پیش اعلام کرده بود که دولت ترکیه تنها انتخابی که پناهجویان افغان می‌دهد، انتخاب بین اخراج اجباری و بازداشت برای مدتی نامعلوم است.

به‌دنبال آغاز پروازها از ترکیه به افغانستان در 27 ژانویه 2022 / 7 دلو 1400 تاکنون بیش از 26 هزار پناهجوی افغان دستگیر به‌طور اجباری به کشورشان بازگردانده شدند.

همزمان با نزدیکتر شدن انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه احساسات پناهجوستیزانه در ترکیه نیز تشدید شده و سیاستمداران این کشور پناهندگان و مهاجران خارجی را مقصر مشکلات اقتصادی این کشور می‌دانند.

ترکیه هم اکنون با مشکلات اقتصادی و افزایش تورم روبرو است .

عملیات گسترده پلیس ترکیه علیه پناهجویان افغان

کلیدواژه