سرطان 15, 1401 17:23 Asia/Kabul
  • کرزی: فوری‌ترین مساله امروز افغانستان، حل مشکل تحصیل دختران است
    کرزی: فوری‌ترین مساله امروز افغانستان، حل مشکل تحصیل دختران است

حامد کرزی رئیس جمهوری اسبق افغانستان گفت: مهم‌ترین و فوری‌ترین مساله کنونی این کشور، بازگشایی مدارس دخترانه است.

به گزارش رادیو دری؛ کرزی در مصاحبه با یک رسانه خارجی با تاکید بر اهمیت آموزش دختران افزود: دختران باید فوری به مدارس برگردند و آموزش موضوعی است که افغانستان را به جلو هدایت خواهد کرد و این کشور را از وابستگی به کشورهای دیگر باز خواهد داشت.  

وی همچنین با اشاره به نشست اخیر علمای دینی در کابل اظهار کرد: «نشست اخیر علما «همایش داخلی طالبان» بود.

 رئیس جمهوری اسبق افغانستان افزود: در لویه جرگه معمولا تصمیمات مهم از جمله به ‌رسمیت شناختن حکومت و تغییرات در قانون اساسی گرفته می‌شود، اما شرکت‌کنندگان در این نشست اغلب مقام‌های طالبان بودند؛ در حالی که در لویه جرگه قشرهای مختلف مردم باید حضور داشته باشند و در مورد تصمیمات مهم اظهارنظر کنند.

 

دولت باید نماینده همه شهروندان باشد

کرزی  با تأکید بر ضرورت به‌ رسمیت شناخته‌شدن افغانستان در جامعه بین‌المللی گفت: این هدف تنها زمانی حاصل می‌شود که دولت،  نماینده همه‌ شهروندان باشد و همه مردم کشور در آینده آن سهیم باشند.

او همچنین در بخش دیگری از این گفت و گو به توقیف دارایی های افغانستان در آمریکا اشاره و اظهار کرد: به دنبال فروپاشی دولت، ما ذخایر ملی خود را از دست دادیم و آمریکا بیش از 7 میلیارد دلار منابع ارزی را مسدود کرد، در حالی که این سرمایه به مردم افغانستان تعلق دارد.

 

این سیاستمدار افغان افزود: همچنین ما بسیاری از افراد متخصص خود را به دنبال فروپاشی دولت قبل از دست دادیم و میلیون‌ها افغان، خانه‌های خود را ترک کردند و مجبور به مهاجرت شدند.

 

به قدرت بازنمی گردم

کرزی کرزی درباره احتمال بازگشت مجددش به عرصه سیاست نیز گفت که او هم اکنون یک شهروند معمولی در افغانستان است  و هیچگاه قصد بازگشت به قدرت را ندارد. 

وی تاکید کرد تاکنون طالبان مشکلی برای وی ایجاد نکرده اند و او با مقامات داخلی و خارجی دیدار و در مورد موضوعات مختلف اظهارنظر می‌کند.

 کرزی: طالبان در احترام به درخواست علمای دینی، مدارس دختران را باز کند

دیدار کرزی با فعالان مدنی زنان و تاکید بر بازگشایی مکاتب دخترانه 

کلیدواژه