سرطان 17, 1401 09:06 Asia/Kabul
  • کاهش توان خرید مردم افغانستان در آستانه عید قربان
    کاهش توان خرید مردم افغانستان در آستانه عید قربان

بازار خریدوفروش در آستانه عید قربان در ولایت جنوبی افغانستان نسبت به سال‌های گذشته سرد و بی رونق است.

به گزارش رادیو دری، ولایت قندهار دومین شهر بزرگ افغانستان و یکی از قطب‌های اقتصادی افغانستان کشور است. مردم این شهر در حالی خود را برای عید قربان  آماده می‌کنند که امسال نسبت به گذشته بازار خریدوفروش عید رونق چندانی ندارد.  

شراف الدین آقا؛ از شهروندان ولایت قندهار در مصاحبه با خبرگزای آوا گفت: از ده ماه پیش همزمان با قدرت گرفتن دوباره طالبان، بیکار بوده و توان خرید مایحتاج را ندارد.  

این شهروند قندهاری می‌گوید در شرایط بد اقتصادی قرار دارد و فقط به نیازهای اولیه خانواده‌اش فکر می‌کند.  

یکی دیگر از شهروندان قندهاری نیز با اعتراض به افزایش سرسام‌آور مواد غذایی و پوشاک در ولایت قندهار ،می‌گوید: هفت ماه بیکار بوده و نمی تواند لباس و غذای کافی برای فرزندانش تهیه کند.

احمد الله، از فروشندگان البسه و کفش در ولایت قندهار هم گفت: امسال در روزهای نزدیک به عید حتی نتوانسته نیمی از اجناس مورد نظرش را به فروش برساند.  

وی گفت: مشکلات اقتصادی در کشور زیاد شده و بازارهای شهر قندهار رونق سال‌های قبل را ندارد.  

در چند ماه اخیر به دلیل بیکاری و افزایش قیمت‌ها، توان خرید مردم افغانستان به‌شدت کاهش‌یافته و بنا بر آمارها گفته می‌شود که بیش از نیمی از جمعیت کشور نیاز فوری به کمک‌های اولیه غذایی دارند.

روز شنبه ( نهم ژوئیه) در افغانستان عید قربان اعلام شده است.عید قُربان یا عید الضحی یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان است که هر ساله در سراسر جهان برگزار می‌شود.

با این حال امسال به دلیل افزایش بیکاری و افزایش تورم، همچون سال های قبل حال و هوایی عید در افغانستان بویژه قندهار حاکم نیست.

فقر و بیکاری در غور در آستانه عید قربان

کلیدواژه