سرطان 21, 1401 12:29 Asia/Kabul
  • تمایل مهاجرین افغانستانی برای بازگشت به کشورشان
    تمایل مهاجرین افغانستانی برای بازگشت به کشورشان

عواملی مانند بیکاری، تمایل مهاجران افغانستانی ساکن ایران را برای بازگشت به آن کشور افزایش داده است.

ایران به تنهایی از حدود سه میلیون مهاجر از مجموع هفت میلیون مهاجر افغانستانی پذیرایی می کند. با قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان، موج ورود پناهجویان افغانستان به ایران تشدید شده است.  

به گفته‌ی سید علی قاسمی مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی؛ بررسی وضعیت مهاجرین افغانستانی ساکن این ولایت و آمارها نشان داده که با وجود ورود روزانه مهاجرین به ایران، عواملی مانند بیکاری و گرانی اجاره خانه و همچنین افزایش سطح امنیت در افغانستان، تمایل آنان برای بازگشت به کشور را افزایش داده است.

به گزارش رادیو دری،سید علی قاسمی،گفت: در آخرین سرشماری اتباع خارجی در استان خراسان رضوی، حدود ۲۰۰ هزار نفر تبعه فاقد مجوز و غیرقانونی ثبت نام شده اند که بسیاری از آنها به دلیل نبود شغل و گرانی مسکن قصد بازگشت به کشور خود را دارند.

وی؛ موضع جمهوری اسلامی ایران در تحولات افغانستان را حمایت از مردم اینکشور اعلام کرد و گفت: در حوزه مسائل افغانستان فارغ از اینکه سطح روابط رسمی ما با حکومت طالبان ،چگونه است، باید اذعان کرد که امنیت در افغانستان در دوره حکومت طالبان در مقایسه با حاکمیت قبلی ارتقا یافته و همین مساله یکی از عوامل مهم بازگشت مهاجران از خراسان رضوی به کشورشان است.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: ۹۵ درصد جمعیت اتباع مجاز و غیرمجاز خارجی در استان که عمدتاً افغانند، مقیم مشهد هستند و براساس طرح سرشماری جدید، شمار اتباع افغانستانی ثبت‌نام شده و یا دارای مجوز اقامت در مشهد حدود نیم میلیون نفر است.

بازگشت 3 هزار مهاجر افغانستانی به وطن در دو روز گذشته

کلیدواژه