سرطان 21, 1401 16:06 Asia/Kabul
  • افشای جنایت ارتش انگلیس در قتل 54 غیرنظامی افغان
    افشای جنایت ارتش انگلیس در قتل 54 غیرنظامی افغان

نیروهای ویژه ارتش انگلیس بیش از 54 غیرنظامی شامل زندانیان و افراد غیرمسلح را در جنگ افغانستان به قتل رسانده اند.

به گزارش رادیو دری، بخش بی‌بی‌سی انگلیسی با انتشار گزارشی در خصوص جنایت جنگی نیروهای ویژه انگلیس در زمان جنگ ناتو در افغانستان  اعلام کرده است که مأموران ویژه‌ ارتش انگلیس «SAS» در زمان جنگ افغانستان بارها زندانیان و مردان غیرمسلح را به قتل رسانده و مرتکب جنایت جنگی در این کشور شدند.

بر اساس این گزارش، نیروهای ویژه ارتش انگلیس در سال 2010  در عملیات شبانه، 54 زندانی و غیرنظامی بازداشت شده را به صورت غیرقانونی به قتل رساندند.

این رسانه انگلیسی از مکان این عملیات گزارشی نداده، اما ارتش انگلیس در دوران جنگ ناتو  در هلمند مستقر بود و عملیات خود را در این ولایت انجام می‌داد.

بی بی‌سی در گزارش خود شواهدی از زبان سربازان سابق نیروهای ویژه انگلیس ارائه کرده و گفته است که این نظامیان به قتل افراد غیرنظامی در عملیات شبانه اعتراف کردند.

براساس گفته‌های این نظامیان سابق ارتش انگلیس، نیروهای ویژه تنها به بهانه وجود یک اسلحه کلاشیکف در صحنه عملیات، به سمت غیرنظامیان تیراندازی و برای کشتن  زندانیان و افراد غیرمسلح با یکدیگر رقابت می‌کردند.

این در حالی است که بر اساس این گزارش، سر مارک کارلتون اسمیت، رئیس سابق نیروهای ویژه‌ انگلیس از ادعاهای قتل‌های غیرقانونی مطلع بوده، اما مدارک را به پلیس نظامی سلطنتی بریتانیا منتقل نکرده است.

این رسانه گفته است که  ایمیل‌های داخلی ارتش نیز نشان می‌دهند که افسران در بالاترین سطوح نیروهای ویژه از وجود نگرانی در مورد قتل‌های غیرقانونی احتمالی آگاه بودند، اما علی‌رغم الزام قانونی، به پلیس نظامی گزارش نداده‌اند.

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده است که آمادگی دارد این شواهد را بررسی کند.

زندگی مخفیانه کارمندان پیشین سفارت انگلیس در افغانستان

نخست وزیر انگلیس به "خیانت" به مردم افغانستان متهم شد

کلیدواژه