سرطان 21, 1401 17:45 Asia/Kabul
  • آیا نفرین معادن دامنگیر طالبان می شود؟
    آیا نفرین معادن دامنگیر طالبان می شود؟

نشریه‌ آمریکایی فارین پالیسی در گزارشی با عنوان جنگ معدن در افغانستان مدعی شده است که شبکه حقانی در حال گسترش کنترل خود بر معادن افغانستان است.

به گزارش رادیو دری؛ این نشریه‌ آمریکایی به نقل از جاوید نورانی کارشناس معدن گزارش داده است که سراج‌الدین حقانی در حال گسترش کنترل خود بر معادن افغانستان است، زیرا درک می‌کند که با افزایش اختلافات درونی طالبان و احتمال وقوع جنگ داخلی بین این گروه، کسی صاحب قدرت خواهد بود که پول استخراج معادن را در اختیار دارد.

فارین پالیسی نوشته است با در نظر داشت وضعیت و شرایط افغانستان، بخش معدن، پایه قدرت و بقای کسانی را تأمین می‌کند که ساحات معدنی را تحت کنترل دارند.

به گزارش این مجله، سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت داخله افغانستان مدت‌هاست که بر منبع عظیمی از کرومیت که از نزدیک کابل تا پاکستان امتداد دارد، کنترل یافته است و بسیاری از درآمدهای بخش معدن را نگه می‌دارد.

این گزارش می افزاید: فساد، مدیریت ضعیف بخش معدن و درآمد حاصل از آن، باعث گسترش اختلافات در میان طالبان خواهد شد و شاخه‌های مختلف طالبان برای کنترل بر سر معدن و عایدات آن با همدیگر مبارزه خواهند کرد و «نفرین معادن» آنان را خواهد گرفت.

این مجله در توضیح تعبیر "نفرین معادن" نوشته است که معادن افغانستان منبع اصلی درگیری است و تاریخ افغانستان نشان می‌دهد که در دهه‌های گذشته جنگ بر سر معادن، همواره نظم را مختل کرده و بر پیکربندی سیاسی تأثیر گذاشته است و می‌تواند جایگاه دولت را تعیین کند."

معادن افغانستان، این کشوررا به یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان در روی کاغذ تبدیل کرده است، اما بخش دشوار کار تبدیل این ثروت بالقوه به واقعیت است.

 درآمد 9 میلیاردی طالبان از معادن افغانستان

کلیدواژه