سرطان 23, 1401 07:03 Asia/Kabul
  • وبا در افغانستان جان ۱۱ نفر را گرفت
    وبا در افغانستان جان ۱۱ نفر را گرفت

منابع محلی در ولایت دایکندی اعلام کردند، ۱۱ نفر در روستاهای مرزی ولسوالی ناوه‌میش این ولایت و ولسوالی باغران هلمند، در پی ابتلا به بیماری‌یی که شباهت به وبا یا «کولرا» دارد، جان باخته‌اند.

به گزارش رادیو دری، سید اسحاق حسینی، معاون وزارت صحت طالبان در ولایت دایکندی روز چهارشنبه با اعلام آمار تلفات ناشی از وبا در این ولایت گفت: با اقدامات سریع از گسترش بیماری جلوگیری شده است.

وی افزود که هم‌اکنون رئیس اداره صحت طالبان در دایکندی با تیم‌های درمانی در منطقه حضور دارند.

او تصریح کرد که چهار تیم درمانی از ولسوالی های کجران، کیتی و مرکز ولایت دایکندی به منطقه فرستاده شده و در جریان سه روز توانسته‌اند از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری کنند.

به گفته‌ی او، تیم‌های درمانی دایکندی در روز نخست ۲۰۰ بیمار، روز دوم ۱۸۴ بیمار و روز سوم ۲۰ بیمار را شناسایی و تحت مداوا قرار داده‌اند.

وبا یک بیماری عفونی در روده کوچک است که از طریق باکتری در آب های آلوده ایجاد می‌شود. این باکتری با نوشیدن آب آلوده یا خوردن غذای نپخته وارد بدن می‌شود. مهم‌ترین راه انتقال وبا، سبزی‌های آلوده‌است. سبزی‌هایی که در هنگام کاشت با کود تغذیه می‌شوند دارای بیشترین آلودگی هستند. وبا در طول تاریخ هفت بار همه‌گیری جهانی گسترده داشته‌است. 

وبا در هلمند همچنان تلفات می‌گیرد

وبا در افغانستان قربانی می گیرد

کلیدواژه