سرطان 25, 1401 12:52 Asia/Kabul
  • تجمع شماری از بانوان افغان در اعتراض به عملکرد طالبان در حوزه زنان
    تجمع شماری از بانوان افغان در اعتراض به عملکرد طالبان در حوزه زنان

گروهی از زنان افغان در یک تجمع اعتراضی، سکوت جهان را در قبال وضع زنان افغانستان شرم‌آور خواندند و گفتند که آنان پیش چشمان سایر ملت‌ها و حکومت‌ها، قربانی تبعیض‌ جنسیتی شده‌اند.

به  گزارش رادیو دری؛ زنان شرکت کننده در این تجمع، قطع‌نامه‌ای را با عنوان "وصیت‌نامه" بانوان معترض سازمان "روزنه امید افغانستان"  منتشر و اعلام کردند که طالبان در قبال تعهدات خود به جامعه جهانی پایبند نبوده‌ و هر روز فشارهای بیشتری بر مردم افغانستان وضع می‌کنند.

آنان افزوده‌اند که طالبان درهای مکاتب را به‌روی دختران بسته اند و بانوان معترض را بازداشت و تهدید می کنند و یا به قتل می رسانند.

معترضان در این قطعنامه گفته‌اند: "ما زنان افغان در پیش چشمان سایر ملت‌ها و حکومت‌های جهان قربانی تبعیض‌های جنسیتی شده‌ایم و این آخرین پیام ما برای شما مردم و قدرت‌های جهانی است که زنان افغان را از این تاریکی و نسل‌کشی نجات دهید".

زنان معترض سازمان "روزنه امید افغانستان" مدعی شده‌اند که پس از شکل گیری اعتراضات در میان زنان این تشکل،  طالبان در تلاش برای بازداشت و زندانی‌کردن اعضای آن هستند.

به‌تازگی شماری از فعالان حقوق بشر و آموزش نیز در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رهبران جهان گفته‌اند که بیش از 300 روز از ممنوعیت  تحصیل دختران در افغانستان گذشته و با ادامه‌ این وضعیت، امید دختران بیشتر صدمه می‌بیند.

آنان از رهبران جهان خواسته‌اند تا طبق تعهدات‌شان از حقوق دختران افغانستان حمایت کنند.

پس از روی کار آمدن طالبان، محدودیت های اجتماعی بسیاری برای زنان در این کشور وضع شده است.

کرزی: فوری‌ترین مساله امروز افغانستان، حل مشکل تحصیل دختران است

زنان معترض افغانستانی: سازمان ملل حمایت خود را از زنان افغان عملی کند

کلیدواژه