سرطان 25, 1401 15:31 Asia/Kabul
  • وضعیت اسفبار کودکان و مادران در بلخاب
    وضعیت اسفبار کودکان و مادران در بلخاب

کودکان در ولایت سرپل افغانستان، به دلیل آوارگی در وضعیت اسفباری به سر می برند.

طالبان حدود سه هفته پیش برای نبرد با طرفداران مولوی مهدی رئیس پیشین اداره اطلاعات بامیان به ولسوالی بلخاب حمله کرد و مردم شهر و روستاهای اطراف، برای حفظ جان شان در کوه ها آواره شدند.

به گزارش رادیو دری،  در بلخاب در ولایت سرپل ، کودکانی که همچنان در کوه های اطراف آواره هستند، دچار سوء تغذیه شده و زنان باردار در شرایطی بد در  کوه‌ها زایمان می‌کنند.

همچنین بر اساس آمار منابع مردمی، حداقل یک سوم از کسانی که  از ولسوالی بلخاب ولایت سرپل به کوه‌ها و دره‌ها آواره شدند، زنان بودند.

منابع مردمی می‌گویند که شماری از این زنان حامله بودند و در کوه‌ها و دره‌ها زایمان کردند، اما کودکان شان به دلیل شرایط بسیار ناگوار بهداشتی، زنده نماندند و از بین رفتند.

جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش کمک های بشردوستانه ای را برای مردم بلخاب ارسال کرد، اما منابع محلی اوضاع انسانی در منطقه را وخیم توصیف کرده و خواستار ارسال کمک های بیشتر هستند.

این منابع از مرگ ده‌ها تن از این کودکان به دلیل گرسنگی، تشنگی، نبود دارو و امکانات درمانی و همچنین تهدید خطر مرگ برای صدها کودک دیگر خبر دادند.

هفته پیش صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل وضعیت نابسامان کودکان در بلخاب را تایید کرد.

دفتر هماهنگی کمک های بشر دوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) تعداد آوارگان در حوادث اخیر در بلخاب را 27 هزار نفر اعلام کرده است.

نگرانی از وضعیت دشوار آوارگان در ولسوالی بلخاب

اوچا: 27 هزار نفر در جنگ بلخاب آواره شدند

کلیدواژه