سرطان 26, 1401 18:41 Asia/Kabul
  • آمریکا تحریم‌ ها و محدودیت‌ ها علیه افغانستان را تشدید می‌کند
    آمریکا تحریم‌ ها و محدودیت‌ ها علیه افغانستان را تشدید می‌کند

دولت آمریکا پس از مسدود کردن میلیاردها دلار از دارایی‌های افغانستان، تلاش دارد هرگونه اقدامی جهت کمک به افغانستان را با مانع مواجه کند.

به گزارش رادیو دری،مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال تصویب طرحی است که ممکن است انجام هر گونه کمک به افغانستان را محدود کند. 
احتمال میرود که طرح بودجه دفاعی امریکا به پنتاگون اجازه دهد تا از انتقال ارز، اقلام با ارزش، کمک های خوراکی و تجهیزات پزشکی به افغانستان جلوگیری شود.
از سویی، یک عضو مجلس نمایندگان امریکا از این طرح ابراز نگرانی کرده و به جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا پیشنهاد داده است روی کمکهای بشردوستانه به افغانستان تحریم وضع نکند.
خانام «ایلهان عمر»، عضو مجلس نمایندگان امریکا می گوید: افغانستان با یکی از وحشتناکترین بحرانهای انسانی در جهان روبروست.

وی افزود: نود وپنج درصد افغانها غذای کافی برای خوردن ندارند که در مقایسه به سال گذشته، افزایش چشمگیری داشته است.

«سید مسعود»، کارشناس مسائل اقتصادی، به طلوع نیوز گفت: افغانستان باید روی تعاملات سیاسی خود تمرکز کند، برای اینکه دور شدن امریکا از افغانستان به معنای دور شدن صد کشور است که همسو با امریکا حرکت می کنند.
«شاکر یعقوبی»، دیگر کارشناس مسائل اقتصادی، گفت: استفاده از موقعیت استراتژیک ترانزیتی افغانستان در منطقه، جلب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی برای استخراج معادن افغانستان و به سرعت عملی کردن پروژه های کلان منطقه ای که افغانستان در آن دخیل است، میتواند گزینه های مناسب برای جاگزین کردن کمکهای امریکا باشد.
پیش از این رییس جمهور امریکا، جو بایدن در نامه ای از مجلس نمایندگان آن کشور خواسته بود که افغانستان را از فهرست متحدان اصلی امریکا خارج کند.

سازمان ملل خواستار کمک ۱۱۰میلیون‌دلاری به زلزله‌‎زدگان افغانستان شد

کلیدواژه