سرطان 29, 1401 11:55 Asia/Kabul
  • بدرفتاری نظامیان ترکیه با پناهجویان افغانستان
    بدرفتاری نظامیان ترکیه با پناهجویان افغانستان

پناهجویان افغان در ترکیه می‌گویند، اخراج اجباری پناهجویان و بدرفتاری نیروهای امنیتی این کشور با پناهجویان افغان ادامه دارد.

آنکارا با وجود توافق با اتحادیه اروپا و گرفتن میلیونها یورو درخصوص اسکان مهاجران در خاک ترکیه و جلوگیری از ورود آنان به مرزهای اروپا، بخاطر بحران اقتصادی داخلی روند بازداشت و بازگرداندن مهاجران از جمله مهاجران افغان را آغاز کرده است.

ترکیه در ماه‌های اخیر شرایط پذیرش پناهجویان را بسیار دشوار ساخته و گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که نیروهای امنیتی این کشور به سوی پناهجویان افغان،مستقیماً تیراندازی می‌کنند.

به گزارش رادیو دری، شماری از پناهجویان افغان که اخیرا  در روند اخراج اجباری پناهجویان توسط دولت ترکیه به کابل مسترد شده‌اند، از تشدید اخراج اجباری پناهجویان و بدرفتاری نیروهای ترکیه با آن‌ها انتقاد می‌کنند.

یکی از پناهجویان افغان اخراج‌شده از ترکیه به‌نام «ایمل» می‌گوید، پنج  سال پیش خودش را به ترکیه رسانده بود، اما پلیس این کشور وی را به‌زور اخراج کرده است. این پناهجوی افغان  افزود: مهاجران افغان  را بازرسی می‌کنند، حتی لباس‌های آنها را در می‌آورند، آنها را مورد ضرب‌وشتم قرار می‎‌دهند و سپس اخراج می‌کنند.

«مجاهد» گفت: مهاجران افغان‌ پس از بازداشت مورد بدرفتاری دولت ترکیه قرار می‌گیرند، در کمپ‌ها با آنها بدرفتاری می‌شود؛ در آنجا به پناهجویان غذای درست نمی‌دهند و امکان درمان برای بیماران نیست.

«سید کاظم هاشمی» یکی از مسئولان فرودگاه کابل نیز درباره افزایش پروازهای ترکیه برای اخراج پناهجویان افغان گفت: روزانه دو یا سه پرواز می‌آید و هر هواپیمایی که فرود می‌آید، حدود 130 تا 150 نفر را انتقال می‌دهد.

به‌دنبال آغاز پروازها از ترکیه به افغانستان در 27 ژانویه 2022 / 7 دلو 1400 تاکنون حدود 27 هزار پناهجوی افغان دستگیر به‌طور اجباری به کشورشان بازگردانده شدند.

همزمان با نزدیکتر شدن انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه احساسات پناهجوستیزانه در ترکیه نیز تشدید شده و سیاستمداران این کشور پناهندگان و مهاجران خارجی را مقصر مشکلات اقتصادی این کشور می‌دانند. ترکیه هم اکنون با مشکلات اقتصادی و افزایش تورم روبرو است .

ترکیه صدها پناهجوی دیگر را به افغانستان بازگرداند

کلیدواژه