گزارش؛ بازپس گیری قلعه مهم موریچاق در ولایت بادغیس از اشغال طالبان توسط ارتش افغانستان
(last modified 1395-09-09T09:47:10+00:00 )
قوس 09, 1395 14:17 Asia/Kabul

پس از گذشت حدود 2 ماه از پیوستن ده‌ها پلیس مرزی به گروه طالبان در منطقه‌ موریچاق ولایت بادغیس ،بالاخره روز گذشته نیروهای امنیتی وارد قلعه‌ موریچاق شده و توانستند این محل را از تصرف نیروهای مخالف مسلح دولت خارج کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، «نجیب‌الله نجیبی» سخنگوی فرماندهیارتش در غرب افغانستان گفت ، عملیات مشترک نیروهای امنیتی به رهبری فرماندهان بلندپایه دولتی در قلعه‌ موریچاق شروع شده و این عملیات نظامی با موفقیت به پایان رسیده‌ است.

قلعه‌ موریچاق از مناطق استراتیژیک در ولایت بادغیس است. این منطقه در شمال این ولایت و در نقطه‌ مرزی افغانستان با کشور ترکمنستان واقع شده‌است.

2 ماه قبل بیش از 80 تن از نیروهای پلیس مرزی بر اساس یک سازش به گروه طالبان تسلیم شدند.

مسئولان اردوی ملی گفته‌اند، برخی از نیروهای طالبان از منطقه‌ موریچاق وارد صفوف پلیس شده بودند که مجددا با مقادیری اسلحه و مهمات به این گروه پیوستند.

نجیبی ضمن تاکیداینکه بزودی قرارگاه جدید نیروهای پلیس مرزی در این قلعه جابجا خواهد شد، افزود، درحال حاضر نیز نیروهای کشفی و امنیتی در حال بازرسی‌های خانه به خانه هستند تا افراد گروه طالبان را شناسایی و بازداشت کنند.

آنگونه که سخنگوی نیروهای دولتی در غرب افغانستان گفت، در عملیات نظامی بازپس گیری قلعه‌ موریچاق به نیروهای امنیتی آسیبی نرسیده است.

مسئولان محلی در بادغیس نیز گفته‌ اند،عملیات مشترک نظامی در ولایت بادغیس توسط چرخ بالهای نظامیان افغان کاملا حمایت می‌شود و تا پاکسازی کامل روستاهای موریچاق از وجود طالبان مسلح، این عملیات ادامه خواهد داشت.

از ولایت فراه در غرب افغانستان نیز خبر می‌رسد در درگیری نیروهای امنیتی و طالبان مسلح در منطقه‌ بالابلوک این ولایت دستکم 10 تن از افراد طالبان و 3 نیروی پلیس کشته و 6 تن از مخالفان مسلح دولت نیز زخمی شدند.

مسئولان محلی در ولایت فراه گفته‌اند، ده‌ها تن از افراد تفنگدار طالبان از چندین جهت بر پاسگاه‌های امنیتی در مسیر شاهراه حمله کردند.

«اقبال باهر» سخنگوی پلیس فراه گفت، درجریان چند ساعت درگیری 10 تن از طالبان مسلح از جمله 3 فرمانده این گروه کشته وتعدادی نیز زخمی شدند.

سخنگوی پلیس فراه با بیان اینکه در این نبرد 3 تن از سربازان پلیس نیز کشته شدند، افزود: طالبان پس از مقاومت نیروهای امنیتی و وارد شدن تلفاتی، از محل رویداد متواری شدند.

در عین حال از چند روز گذشته تا کنون عملیات نظامی تحت عنوان «شفق» در مناطق مختلفی از شهرستان بالابلوک ولایت فراه آغاز شده وآنگونه که مقامهای امنیتی گفته‌اند، قرار است تمامی مواضع گروه طالبان در این عملیات منهدم و بالابلوک از وجود مخالفان دولت پاکسازی شود.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی از هرات موجود است.