سرطان 31, 1401 16:03 Asia/Kabul
  • درگذشت کوهنورد مشهور افغانستانی حین صعود به دومین قله مرتفع جهان
    درگذشت کوهنورد مشهور افغانستانی حین صعود به دومین قله مرتفع جهان

کوهنورد مشهور افغانستانی در پی تلاش برای صعود به دومین قله مرتفع جهان در پاکستان، بر اثر سکته قلبی جان باخت.

به گزارش رادیو دری، یک رسانه پاکستانی از فوت علی‌اکبر سخی، کوهنورد مشهور افغانستان، در پی تلاش برای صعود به قله‌ کِی 2 در پاکستان، بر اثر سکته قلبی خبر داد. 

روزنامه دان پاکستان، امروز جمعه 31 سرطان گزارش داد که این وزرشکار افغانستانی در هنگام صعود به دومین قلعه مرتفع جهان جان خود را از دست داده است.

علی اکبر سخی، کوهنورد افغانستانی در پاکستان، در حالی جان باخته است که از مشهورترین وزرشکاران افغانستان است که کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته است.

همچنین این رسانه پاکستانی گزارش داده است که همچنین یک کوهنورد فرانسوی نیز در ارتفاعات کوه کی 2 گیرافتاده و از دولت پاکستان درخواست کمک کرده است. 

یک مسئول پاکستانی نیز در این خصوص گفته است که یک بالگرد نظامی برای نجات جان این کوهنورد عازم کوه کِی۲ یا چوگوری شده است. 

کِی۲ یا چوگوری، نام دومین قلهٔ بلند روی زمین پس از اورست است. این قله با ارتفاع ۸٬۶۱۱ متر از سطح دریا، در منطقهٔ قره‌قروم در رشته‌کوه‌های هیمالیا و در شمال شرقی پاکستان قرار گرفته و دارای فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیر صعود در جهان است. تعداد کوه‌نوردانی زیادی در این مسیر جان خود را از دست دادند.