هند به دنبال احیای حضور در افغانستان
(last modified 1401-05-02T10:41:29+00:00 )
اسد 02, 1401 15:11 Asia/Kabul
  • هند به دنبال احیای حضور در افغانستان
    هند به دنبال احیای حضور در افغانستان

پایگاه خبری «آسیا تایمز» سنگاپور در گزارشی نوشت: هند با وجود پا پس کشیدن از افغانستان بعد از سقوط دولت اشرف غنی در اواسط اوت ۲۰۲۱ / اواخر اسد 1400 ،باردیگر به دنبال حضور خود در افغانستان تحت حکومت طالبان است.

به گزارش «آسیا تایمز» هیاتی به ریاست «جی پی سینگ» رییس میز پاکستان، افغانستان و ایران در وزارت امور خارجه هند اوایل ژوئن ۲۰۲۲، با سفر به کابل و دیدار با وزرای ارشد طالبان زمینه احیای مناسبات با دولت طالبان را فراهم کرده است.

بر اساس این گزارش، دهلی نو پس از سقوط حکومت غنی، به سرعت خود را به عنوان یک عنصر مهم در افغانستان مطرح کرده است.

بر اساس گزارش «آسیا تایمز»، هند دلایل زیادی برای تقویت روابط نزدیکتر با افغانستان دارد. سینگ در سفر خود به کابل در بیانیه ای در خصوص "روابط تاریخی و تمدنی" دو کشور سخن گفت. این در حالیست که سیاست هند در درجه اول بر این مساله استوار است که افغانستان تحت کنترل طالبان می تواند باعث تقویت ژئوپلیتیک پاکستان شود.

بر اساس این گزارش، طالبان به خودی خود تهدیدی برای هند تلقی نمی شود، اما روابط آن با پاکستان و گروه های جهادی مانند لشکر طیبه و جیش محمد نگران کننده است.

بر اساس این گزارش، هند برای نیل به هدف خود به یک اهرم فشار علیه طالبان نیاز دارد. این در حالیست که برقراری روابط با دهلی نو و دولت طالبان به ابزاری برای ایجاد تعادل با پاکستان به شمار می‌آید.

هند از سال ۲۰۰۱ تاکنون بزرگترین ارائه دهنده کمک های بشردوستانه در منطقه به افغانستان بوده است و ۳ میلیارد دلار در پروژه های زیربنایی شامل مدارس، جاده ها، سدها و بیمارستان ها سرمایه گذاری کرده است.

افغانستان برای تحقق آرزوهای اقتصادی هند، از جمله روابط نزدیک تر با آسیای مرکزی و ایران، مهم است. این اهداف در حال حاضر به دلیل محاصره پاکستان برای دسترسی هند به منطقه با مشکل مواجه شده است.

طالبان وعده داد: از تخصص نظامیان تحصیل کرده در هند استفاده می کنیم

کلیدواژه