اسد 02, 1401 17:48 Asia/Kabul

افزایش اسکناس‌های کهنه در افغانستان از جمله ولایت‌ هرات به یک مشکل مهم برای مردم و صرافان این کشور تبدیل شده است.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، شهروندان این ولایت غربی افغانستان می گویند: حکومت فعلی افغانستان در کنار توزیع اسکناس های جدید باید فرهنگ نگهداری و استفاده از پول فیزیکی را به مردم آموزش دهد.

آنان همچنین تاکید دارند که مردم باید برای پول افغانی که هویت ملی کشور محسوب میشود ارزش قائل شوند و در حفظ، نگهداری و استفاده درست از آن تلاش کنند.

شماری از صرافان ولایت هرات نیز همسو با مردم نگران این وضع هستند و می گویند: پول های فرسوده اکنون به یکی از مشکلات اساسی هرات تبدیل شده و مغازه داران نیز حاضر نیستند این پول ها را از مردم بگیرند.

با این حال مسئولان محلی در ولایت هرات نیز نگهداری و استفاده خوب از پول را تکلیف شهروندان کشور دانسته می گویند: عدم توجه مردم به این بانکنوت ها باعث مندرس شدن آنها شده و مبالغ هنگفتی از سرمایه های ملی اکنون قابل استفاده نیست.

نعیم الحق حقانی سخنگوی اداره محلی هرات تصریح کرد: حکومت موقت طالبان در کنار توزیع بانکنوت های جدید در بازار ، در نظر دارد تا برنامه استفاده الکترونیکی از پول را بزودی در کلان شهرهای افغانستان اجرایی کند.

این گفته ها در حالی مطرح می شود که اخیرا اتحادیه های صرافان و فروشندگان مواد غذایی در اعتراض به وجود میلیون ها افغانی اسکناس های مندرس و غیر قابل استفاده در بازار اعتصاب کاری کردند و از حکومت خواستند راه چاره ای برای این مشکل پیدا کند.

 

 

پول‌های کهنه، بازار صرافی هرات را به تعطیلی کشاند

آتش زدن 600 میلیون افغانی پول کاغذی فرسوده در کابل

کلیدواژه