اسد 03, 1401 14:35 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت خارجه ایران بر توجه ویژه جمهوری اسلامی به ثبات و امنیت در افغانستان تأکید کرد.

به گزارش رادیو دری، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره به رسمیت شناختن طالبان گفت: «موضوع افغانستان جزو موضوعات مهم ما در سیاست خارجی است. حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک داریم و هر تحولی رخ دهد برای ایران حائز اهمیت است.»

وی افزود: نسبت به تحولات و ثبات و امنیت در افغانستان حساسیم و در افغانستان علاوه بر سالیان طولانی اشغال خاک این کشور شاهد خروج غیرمسؤولانه دولت آمریکا بودیم.

کنعانی گفت: تلاش ایران به عنوان کشور مهم همسایه افغانستان این است که در چارچوب تعامل سازنده با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان و همکاری با همسایگان به بازگشت ثبات و آرامش به این کشور کمک کند. 

وی ادامه داد: مهمترین چارچوب که برای کمک به ثبات در افانستان شکل گرفته، اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان است که سه نشست در این زمینه برگزار شد و نشست دیگری هم فردا سه شنبه در تاشکند برگزار می‌شود.

کنعانی افزود: ایران به عنوان مهمترین کشور همسایه در حال کمک به ثبات در افغانستان است.

وی در ادامه گفت: «تعامل سازنده با هیأت حاکمه موقت افغانستان  داریم و در تلاش هستیم که مباحث دوجانبه با افغانستان را سازماندهی و مدیریت کنیم.»

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، بحث امنیت مرزها مدیریت آب، ترانزیت، بهداشت و ... ایجاب می‌کند ایران با طرفی که مسؤولیت رسمی در افغانستان دارد تعامل و گفت‌وگو کند و کمک به مردم افغانستان در همین مجرا انجام می‌شود.

رئیسی : تعمیق روابط کشورهای همسایه می‌تواند امنیت ساز باشد

کلیدواژه