اسد 03, 1401 16:07 Asia/Kabul

هیات اعزامی افغانستان به نشست تاشکند به رهبری سرپرست وزارت خارجه طالبان با وزیر خارجه ازبکستان دیدار کردند.

به گزارش زهرا سلطانی خبرنگار رادیو دری، وزارت خارجه طالبان اعلام کرده که هیات اعزامی افغانستان به نشست تاشکند به رهبری امیر خان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه با ولادیمیر ناروف؛ وزیر خارجه ازبکستان دیدار کرده‌اند.

مولوی امیر خان مقتی از تامین امنیت در افغانستان و مساعد شدن فرصت‌ها برای سرمایه گذاری در این کشور به جانب ازبکستان اطمینان داده است.

او با اشاره به حملات راکتی از خاک افغانستان به ازبکستان گفته چندی قبل برخی افراد تلاش کردند تا روابط بین افغانستان و ازبکستان را خراب کنند که مقامات سکتور امنیتی اطلاعاتی "امارت اسلامی" برای نابودی این افراد عملیات موفقیت آمیز را انجام دادند.

او گفته: "امارت اسلامی" به تعهدات خود پای‌بند است و به هیچ گروه و فردی اجازه نمی‌دهد که به خاک افغانستان علیه کشور سومی اقدامات تخریب‌کارانه انجام دهند.

 متقی ازنشست بین المللی ازبکستان در تاشکند تشکر کرد و گفته که درگذشته مذاکرات روی آتش بس، و ختم جنگ برگزار می‌شد اما نشست بین المللی امروز درمورد انکشاف اقتصادی افغانستان برگزار می‌شود که تحول خوبی است.

ناروف هم در این دیدار از حضور هیات طالبان در نشست بین المللی تاشکند تشکر کرده است و گفته که در این نشست چگونگی پیشرفت‌های افغانستان تشریح خواهد شد تا رضایت اشتراک کنندگان برای حمایت از ترقی و پیشرفت افغانستان جلب شود. 

ناروف از تحولات اخیر در زمینه تقویت امنیت در افغانستان و توسعه تجارت بین آسیای مرکزی و جنوبی ازطریق افغانستان استقبال کرده و گفته که رئیس جمهور ازبکستان توجه ویژه‌ای به صلح و ثبات در افغانستان دارد.

 او با اشاره به پروژه خط آهن ترمذ - مزار شریف - کابل – پیشاور گفته که با تطبیق این پروژه آسیای میانه و آسیای جنوبی به یکدیگر متصل شده و از این طریق اقتصاد افغانستان رشد چشم‌گیر خواهد داشت.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در رأس یک هیات بلندپایه به‌منظور اشتراک در کنفرانس بین‌المللی با محوریت افغانستان، دیروز یکشنبه (2 اسد) به تاشکند، پایتخت ازبکستان رفت. 

قرار است این کنفرانس به مدت سه روز و با محوریت افغانستان برگزار شود.

نشست بین‌المللی تاشکند با موضوع افغانستان امروز آغاز می‌شود

کلیدواژه