اسد 05, 1401 18:18 Asia/Kabul
  • عباس استانکزی خواستار باز شدن مکتب ها به روی همه دختران افغانستان شد
    عباس استانکزی خواستار باز شدن مکتب ها به روی همه دختران افغانستان شد

معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان گفت توسعه بدون آموزش امکان‌پذیر نیست و دولت موقت باید مکتب‌ها را به روی تمام دانش آموزان بازگشایی کند.

به گزارش رادیو دری، شیر محمد عباس استانکزی معاون سیاسی وزارت خارجه دولت موقت طالبان روز چهارشنبه 5 اسد در مراسم بهره برداری از فاز دوم سد کجکی هلمند گفت: «امارت اسلامی برای بهبود وضعیت اقتصادی، سیاسی و پیشرفت‌ها در بخش آموزش، متعهد است و بدون آموزش، هیچ کشوری پیشرفت نمی‌کند.»

استانکزی که پیش از این مسئول ارشد مذاکره کننده طالبان با آمریکا بود همچنین تاکید کرد که دولت موقت باید تمام مکتب ها را به روی تمام دانش آموزان بازگشایی کند. 

چندمین بار است که این مقام ارشد طالبان ضمن انتقاد از تعطیلی مکتب ها خواستار فراهم کردن زمینه آموزش برای دختران و بازگشایی مکتب های دخترانه در افغانستان شده است. 

وی پیش از نیز در نشستی به مناسبت مرگ ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان گفته بود: «طالبان حق آموزش را به زنان نداده‌اند. امروز در افغانستان اصلا آموزش وجود ندارد. حقوق‌شان را بدهید.»

این مقام ارشد طالبان تاکید کرده بود که وظیفه دولت مقابله و مبارزه با فساد است نه اینکه به خاطر ترس از آن، حق نیمی از جمعیت را نادیده بگیرد.

انتقاد استانکزی از عملکرد طالبان در حالی است که پس از گذشت 11 ماه از روی‌کار آمدن طالبان، هنوز دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان اجازه ندارند به مدرسه بروند.

ناظران بین‌المللی با اشاره به دوره قبلی حکومت طالبان از وضعیت زنان و دختران در افغانستان عمیقا ابراز نگرانی می کنند.

عفو بین‌الملل: طالبان زنان و دختران را از زندگی امن و آزاد محروم می‌کنند

ملا برادر: به صدقه خارجی‌ها نیاز نداریم

کلیدواژه