قوس 09, 1395 17:28 Asia/Kabul
  • وزارت مهاجرین افغانستان: 90 هزار نفر امسال بی خانمان شده اند

معاون وزارت امور مهاجرین افغانستان گفت که بیش از 90 هزار نفر در سال جاری بر اثر جنگ های داخلی بی خانمان شده اند که 58 درصد این جمعیت را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند.

به گزارش ایرنا، «فضل احمد عظیمی» روزسه شنبه در نشست«مسوولیت مشترک برای ادغام پایدار بازگشت کنندگان و بی خانمان های داخلی»درکابل افزود: بی خانمان های داخلی ومهاجرانی که به تازگی از کشورهای خارجی بازگشته اند، در وضعیت ناگواری بسر می برند و وزارت امور مهاجرین توانایی رسیدگی به آنان را ندارد.

معاون وزارت امور مهاجرین افغانستان، خواهان کمک نهادهای بین المللی و همکاری نهادهای داخلی برای رسیدگی به وضعیت بی خانمان ها شد و تصریح کرد که آنان به خدمات اولیه مورد نیاز دسترسی ندارند.

وی گفت که شمار بی خانمان های داخلی با گذشت هر روز در حال افزایش است و اکثراین افراد از ولایت های «غور»،«بادغیس» ،«فراه»، «ننگرهار»، «قندوز»، «ارزگان»، «سرپل»، «هلمند»، «پکتیکا»، «بغلان» و «جوزجان» هستند.

 معاون وزیر امورمهاجرین افغانستان گفت که بی خانمان های داخلی و مهاجرانی که از خارج به کشور بازگشته اند، تمایل ندارند به زادگاه خود بروند و اغلب آنان در شهرهای بزرگ به ویژه کابل مانده اند.

سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که 500 هزار نفر به دلیل جنگ و درگیری در افغانستان، خانه های خود را ترک کرده اند.

کلیدواژه