اسد 15, 1401 15:34 Asia/Kabul
  • وا‌کنش‌ ها به انفجار تروریستی در کابل
    وا‌کنش‌ ها به انفجار تروریستی در کابل

انفجار تروریستی شامگاه دیروز در جمع عزاداران حسینی در غرب شهر کابل، واکنش‌های ملی و بین المللی گسترده‌ای را به همراه داشت.

 به گفته شاهدان عینی ،در این انفجار تروریستی که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، ده ها نفر شهید و زخمی شدند.

به گزارش رادیو دری،ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان  در بیانیه‌ای اعلام کرد: طالبان این عمل بزدلانه را به شدت محکوم می‌کند.

ذبیح الله مجاهد تصریح کرد: چنین اعمالی کار دشمنان دین و کشور است که امنیت و خرسندی مردم ما را نمی‌خواهند.

حامد کرزی رئیس جمهور اسبق افغانستان هم در بیانیه ای، حمله تروریستی به عزاداران حسینی در ناحیه ششم امنیتی کابل را که سبب شهادت و جراحت شماری از شهروندان کابل شد به شدت محکوم و اضافه کرد: این جنایت ضد بشری خلاف تمام موازین و ارزش‌های اسلامی و انسانی است.

حامد کرزی راه نجات افغانستان  از دسایس بیگانگان را  در اتحاد و اتفاق افغان‌ها دانست و بر تقویت هرچه بیشتر وحدت و برادری مردم افغانستان تأکید کرد.

 عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی سابق افغانستان هم در واکنش به انفجار عصر جمعه اعلام کرد: حمله به اماکن مذهبی، جنایت نابخشودنی است که هیچ توجیهی ندارد. 

توماس نیکلسون، نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز این حمله را محکوم کرده و خواستار محافظت از همه افغان‌ها، به شمول هزاره‌ها شده است.

او  گفته است که عاملان چنین حملاتی باید در محاکم بین‌المللی محاکمه شوند.

پیش از این ریچارد بنت گزارشگر ویژه سازمان ملل برای حقوق بشر در افغانستان ، انفجار شامگاه دیروز در غرب شهر کابل را هولناک خواند و اظهارداشت: مقامات طالبان مسئول حفاظت از شهروندان افغانستان هستند و عاملان این جنایت باید محاکمه شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  نیز حمله تروریستی به عزاداران حسینی در غرب شهر کابل را به شدت محکوم کرد و اعلام کرد: این انتظار وجود دارد که مقامات حکومت افغانستان با توجه به حضور عزاداران حسینی در مساجد و مراسم عزاداری، تدابیر بیشتری را برای تامین امنیت فراهم کنند.

شهروندان افغانستان هم بعد از این حمله با استفاده از هشتگ#StopHazaraGenocid خواستار پایان دادن به «قتل‌عام» هزاره‌ها شدند.

داعش مسوولیت انفجار تروریستی کابل را پذیرفت

کلیدواژه