گزارش؛ اجرایی نشدن طرح تقسیم ولسوالی شیندند پس از گذشت یکسال
(last modified Wed, 30 Nov 2016 08:46:37 GMT )
قوس 10, 1395 13:16 Asia/Kabul

پس از گذشت نزدیک به یک سال از صدور دستور رییس جمهور اشرف غنی در خصوص تقسیم ولسوالی شیندند به 5 واحد اداری جداگانه، اما تا هنوز هیچ اقدام عملی در این باره صورت نگرفته‌ است.

«محمد آصف رحیمی» والی هرات می‌گوید، تشکیلات اداری غیرنظامی 4 ولسوالی جدید که از شیندند جدا شده‌اند تکمیل شده و بزودی تشکیلات نظامی 2 ولسوالی نیز آماده خواهد شد.

این وعده‌ی تازه‌ والی هرات مبنی بر عملی شدن تقسیم ولسوالی شیندند برای مردم خسته از نابسامانی‌ها و نا امنی‌ها در این منطقه‌ی جنوبی ولایت هرات است.

در بیش از یکسال اخیر این چنین وعده‌هایی از سوی مسئولان دولت وحدت ملی و مقامات محلی هرات داده شده بود اما تا کنون هیچ یک از آن اجرایی نشده‌است.

والی هرات اما گفت، برای 4 ولسوالی جدید ولایت هرات ولسوال تعیین شده و تشکیلات اداری آنها آماده می‎‎‌باشد.

اما آنگونه که والی هرات میگوید مشکل اساسی در ماه‌های اخیر تشکیلات نظامی برای این مناطق بوده که اکنون وزارت امور داخله برای 2 ولسوالی جدید، تشکیل نظامی را تایید کرده و تلاش‌ها برای آماده کردن تشکیلات نظامی برای 2 ولسوالی دیگر جریان دارد.

کارشناسان سیاسی در غرب افغانستان بر این عقیده اند که دولت افغانستان به نسبت مشکلات موجود در ساختار آن نمی‌تواند این چنین وعده‌هایی را اجرایی کند.

«محمد رفیق شهیر» کارشناس سیاسی در ولایت هرات، با بیان اینکه مردم ولسوالی شیندند همه روزه منتظرند تا با ایجاد واحدهای اداری بیشتر در این منطقه امنیت و توسعه در مناطق محل سکونتشان تامین و اجرایی شود، افزود، ضعف شدید در اداره‌ حکومتی وجود دارد و به همین دلیل بسیاری از وعده‌های دولت برای مردم افغانستان بر روی ورق باقی مانده‌است.

6 ماه قبل رییس جمهور غنی در سفرش به ولایت هرات تعهد کرد تا در کمتر از 15 روز تقسیم شدن شیندند به 5 ولسوالی اجرایی خواهد شد، اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

«شاه‌حسین مرتضوی» معاون سخنگوی رییس جمهور در آن زمان گفته بود، رییس جمهور افغانستان در خصوص آوردن تغییرات مثبت در اوضاع جنوب ولایت هرات جدی است.

محمد رفیق شهیر استاد دانشگاه ضمن تاکید بر اینکه ولسوالی‌های مختلف ولایت هرات  جایی برای فعالیت‌های ضد دولتی طالبان و سایر گروه‌های تروریستی نیست، اظهار داشت: اگر دولت افغانستان تشکیلات اداری و خدمات رسانی را برای مردم افغانستان حتی در دوردست‌ها بیشتر بسازد، بیشترین نقاط ولسوالی ناآرام شیندند زیر حاکمیت دولتی قرار می‌گیرد و تامین امنیت آن ساده‌تر خواهد بود.

شیندند از ولسوالی‌های بزرگ افغانستان است.

بر اساس آمارها این ولسوالی بیشتر از 800 هزار جمعیت دارد  و از مناطق استراتیژیک در غرب افغانستان به شمار می‌رود.

ولسوالی شیندند در همسایگی ولایت فراه همواره مورد تهدید گروه‌های مسلح مخالف دولت افغانستان بوده است و نیروهای امنیتی کشور نیز به دلیل پهنه‌ جغرافیایی این ولسوالی بر بسیاری از مناطق آن تسلط ندارند.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی از هرات موجود است.