اسد 19, 1401 14:57 Asia/Kabul
  • لایحه اعطای حق شهروندی به مهاجران افغان، روی میز مجلس نمایندگان آمریکا
    لایحه اعطای حق شهروندی به مهاجران افغان، روی میز مجلس نمایندگان آمریکا

سرانجام پس از ماهها بلاتکلیفی اتباع افغانستانی انتقال یافته به آمریکا و بدعهدی های مداوم دولت واشنگتن درقبال مهاجران افغان، سناتوران آمریکایی لایحه‌ای را بررسی می کنند که در صورت تصویب آن به افغان های مهاجر که در این کشور اقامت موقت دارند، حق شهروندی داده می‌شود.

به گزارش رادیو دری، در این لایحه، افزون بر ارائه خدمات اسکان به مهاجران افغانستانی دارنده ویزای ویژه مهاجرتی (SIV)، برای کسانی که در کنار نیروهای آمریکایی به‌عنوان کماندو و کارکنان نیروی هوایی می‌جنگیدند و زنانی که در تیم‌های ویژه ضدتروریسم خدمت می‌کردند خدمات اسکان پیش بینی شده است.

ارل بلومنوئر نماینده دموکرات و پیتر مایجر جمهوری‌خواه از حامیان لایحه مجلس نمایندگان آمریکا گفته‌اند: "ما باید به تعهد خود برای ارائه پناهگاه امن و قانونی برای کسانی که داوطلبانه، جان خود را در خط حمایت از مأموریت امریکا در افغانستان گذاشته‌اند، عمل کنیم."

این لایحه ممکن است با مخالفت برخی از جمهوری‌خواهان ضد مهاجرت مواجه شود.

آمریکا پس از تسلط طالبان بر افغانستان شمار زیادی از شهروندان خارجی و همکاران افغانستانی خود را که در 20 سال جنگ در این کشور با نظامیان آمریکایی همکاری کرده بودند از این کشور خارج کرده است. 

 اما به دلیل بحران پیش آمده در فرودگاه کابل بسیاری از شهروندان افغانستان که صلاحیت خروج داشتند قادر به ترک کشور خود نشدند.

 بسیاری از این افراد درخواست پناهندگی به آمریکا برای صدور ویزای بشردوستانه داده اند که شمار آنان تا کنون به 46 هزار نفر رسیده ، اما دولت آمریکا 90 درصد از این درخواست ها را رد کرده است.

عملکرد دولت آمریکا در قبال مهاجران افغان با انتقادهای داخلی و خارجی زیادی رو به رو است.

از سوی دیگر، جنایات 20 ساله آمریکا در افغانستان عامل بسیاری از مشکلات امروز شهروندان افغانستانی است؛ مشکلاتی که هیچگاه آمریکایی ها مسوولیت آنها را به عهده نگرفتند.

آمریکا از طریق شرکت آریانا، داوطلبان مهاجرت را از افغانستان خارج می کند

 

انتقال بیش از ۲ هزار شهروند افغان از اردن به آمریکا
 

کلیدواژه