اسد 20, 1401 12:36 Asia/Kabul
  • مشکلات آوارگان افغان در پاکستان
    مشکلات آوارگان افغان در پاکستان

آوارگان افغانستانی در پاکستان برای تأمین نیازهایشان با مشکل مواجهند.

به گزارش رادیو دری، بسیاری از مهاجران افغانستانی مقیم پاکستان از تشدید مشکلات خود در این کشور ابراز نگرانی می کنند.

بی نظیر اختری، از مهاجران ساکن پاکستان می گوید: "من با امید فراوان به پاکستان آمدم. فکر می کردم که بتوانم در اینجا به درسم ادامه دهم. اما به مدت شش ماه، درِ هر مدرسه را که زدم، مرا نام نویسی نکردند و نپذیرفتند، چون کارت مهاجرت نداشتم."

ژولا سحر، دیگر آواره افغانستانی گفت: یک بار که به بیمارستان رفته بودم، مسئولان بیمارستان از من کارت یا گذرنامه خواستند و چون من آن زمان، هیچیک از آن ها را نداشتم، برای من کاری انجام ندادند.

یک مهاجر دیگر افغانستانی می گوید: زندگی در این وضعیت، خیلی سخت است. نمی توانیم برای گوشی هایمان سیمکارت تهیه کنیم. وقتی این کارت را نداشته باشی، هر کار ابتدایی که بخواهی انجام دهی، مشکل است.

پیش از به قدرت رسیدن سال گذشته طالبان در افغانستان، نزدیک به سه میلیون افغانستانی در پاکستان زندگی می کردند. بسیاری از آنان در سال های دهه هشتاد قرن گذشته (میلادی) به پاکستان آمدند، زمانی که جنگ ده ساله میان اتحاد جماهیر شوروی و مبارزان افغانستانی مشهور به "مجاهدین" در افغانستان در جریان بود. حتی برخی از این آوارگان، از ده ها سال پیش مجوز رسمی (برای اقامت و زندگی در پاکستان) ندارند. بسیاری از آوارگانی که به تازگی به پاکستان آمده اند می گویند می خواهند به جایی دیگر مهاجرت کنند؛زیرا وضعیت در پاکستان روبه روز سخت تر می شود.

در چنین شرایطی مقامات کمیساریای عالی امور آوارگان سازمان ملل می گویند صادر شدن کارت اقامت برای مهاجران افغان در پاکستان به زمان و تلاش نیاز دارد.

قیصر خان اَفریدی، سخنگوی کمیساریای عالی امور آوارگان سازمان ملل در این ارتباط می گوید: زمانی که این میزان از مهاجران به کشوری می رسند، شناسایی و پردازش اطلاعات آنان بسیار دشوار است. ما ظرفیت بررسی و پذیرش مان را افزایش داده ایم، اما موضوع این است که ما باید با آنان مصاحبه کنیم و از آن ها عکس بگیریم که این کار، زمان بر است.

بازگشت داوطلبانه مهاجران افغانستانی از پاکستان

کلیدواژه