اسد 20, 1401 12:48 Asia/Kabul
  • ایجاد دهلیز مشترک افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان با چین
    ایجاد دهلیز مشترک افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان با چین

نمایندگان ازبکستان، قرقیزستان و افغانستان، چگونگی ایجاد یک دهلیز مشترک حمل ونقل با چین را بررسی کردند.

به گزارش رادیو دری، دفتر مطبوعاتی اداره خط آهن ازبکستان می‌گوید که نمایندگان ازبکستان، قرقیزستان و افغانستان، چگونگی ایجاد یک دهلیز مشترک حمل ونقل با چین را بررسی کرده اند.

این اداره گفته که در صورت ایجاد این دهلیز، ظرفیت انتقال کالاهای بازرگانی از چین به افغانستان چندین برابر می‌شود.

به نقل از منابع خبری، بخت‌الرحمان شرافت،  رئیس اداره خط آهن افغانستان، عظمت سخیوف،  مسئول خط آهن قرقیزستان و حسن‌الدین حاصلوف،  سرپرست راه آهن ازبکستان، از طریق ویدیو کنفرانس در مورد پروژه چگونگی ایجاد یک دهلیز مشترک حمل ونقل با چین را بحث و بررسی کرده اند.

در این جلسه یک شرکت تدارکاتی چینی موسوم به واخان کرویدور نیز دعوت شده بوده است.

دفتر مطبوعاتی اداره خط آهن ازبکستان می‌گوید که نمایندگان ازبکستان، قرقیزستان و افغانستان، چگونگی ایجاد یک دهلیز مشترک حمل ونقل با چین را بررسی کرده اند.

این اداره گفته که در صورت ایجاد این دهلیز، ظرفیت انتقال کالاهای بازرگانی از چین به افغانستان چندین برابر می‌شود.

در بیانیه اداره خط آهن ازبکستان آمده: "طرفین در مورد سازماندهی کریدور جدید چین، قرقیزستان، ازبکستان و افغانستان و ایجاد شرایط سودمند متقابل برای تردد کالا از طریق این کریدور و مهمتر از همه معرفی تعرفه‌های رقابتی گفتگو کردند."

اداره خط آهن ازبکستان گفته که برنامه ریزی شده است تا محموله‌های تجارتی از کاشغر چین به منطقه اوش قرقیزستان از طریق جاده برسد و سپس از طریق راه آهن از خاک ازبکستان به حیرتان افغانستان منتقل شود.

گفته می‌شود که با استفاده از این دهلیز حمل و نقل چندوجهی، تردد کالا از چین به افغانستان از ۳۵۰۰ کانتینر در سال می‌تواند تا ۶۰ هزار کانتینر در سال افزایش یابد.

صدور محموله های افغانستان از مسیر ازبکستان و قرقیزستان به چین

کلیدواژه