اسد 21, 1401 15:02 Asia/Kabul
  • ژنرال مکنزی: توافق دوحه، عامل سقوط دولت غنی بود
    ژنرال مکنزی: توافق دوحه، عامل سقوط دولت غنی بود

ژنرال فرانک مکنزی فرمانده پیشین ستاد مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام)، توافق دوحه را عامل اصلی سقوط حکومت جمهوری در افغانستان دانسته است.

به گزارش رادیو دری؛ این نظامی بازنشسته آمریکایی در گفت‌وگو با نشریه پولیتیکو افزود: من مخالف خروج کامل نیروهای خارجی بودم و اعتقاد داشتم که آمریکا باید با حضور اندک نظامیان خارجی به نیروهای افغانستان برای دفاع از این کشور کمک کند؛ اما این پیشنهاد با مخالفت واشنگتن رو به رو شد.

ژنرال مکنزی با اشاره به آخرین حوادث منجر به سقوط دولت غنی و تسلط طالبان اضافه کرد «در آخرین ارزیابی رسمی اطلاعاتی هشتم اوت به کاخ سفید هشدار دادم که کابل سقوط خواهد کرد، اما فکر می‌کردم سقوط کمی بیشتر طول بکشد.»

این ژنرال بلندپایه ارتش آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا به رئیس‌جمهوری امریکا هشدار داده بود که در صورت خروج نیروهای ایالات متحده، افغانستان به دست طالبان سقوط خواهد کرد اظهار کرد: من در نامه‌هایی گفته بودم که اگر نیروهای امریکایی به سرعت عقب‌نشینی کنند، احتمال فروپاشی وجود دارد.

مکنزی افزود: « من اصرار به باقی ماندن 2500 نظامی آمریکایی در افغانستان داشتم و بر این اعتقاد بودم که اگر این نظامیان در افغانستان باقی بمانند دولت افغانستان سقوط نخواهد کرد».

فرمانده پیشین سنتکام عامل اصلی فروپاشی دولت افغانستان را مذاکرات دوحه دانست و گفت: آمریکا هرگز مشکل پناهگاه‌های امن پاکستان برای طالبان را به‌طور رضایت‌بخشی حل نکرد؛ موضوعی که به سقوط دولت افغانستان کمک کرد.

مک‌کنزی درباره فعالیت القاعده در افغانستان نیز گفت: «تمام اطلاعات ما می‌گفت که طالبان احتمالاً به القاعده اجازه می‌دهند تا دوباره خود را تقویت کند و در عین حال، طالبان نمی‌توانند داعش را شکست دهند و من فکر می‌کنم هر دو گروه در افغانستان رشد خواهند کرد.»

کشته شدن رهبر القاعده؛ هیاهو برای هیچ

موسسه سیگار: دولت های غنی و کرزی و امریکا در سقوط کابل نقش داشتند

اشرف غنی : اعتماد به آمریکا موجب سقوط دولتم شد

کلیدواژه