اسد 22, 1401 14:20 Asia/Kabul
  • معمایی به نام تیموتی ویکس؛ اسیر دیروز و رفیق امروز طالبان
    معمایی به نام تیموتی ویکس؛ اسیر دیروز و رفیق امروز طالبان

تیموتی ویکس شهروند استرالیا و استاد سابق دانشگاه آمریکایی افغانستان که پیش از این سه سال و نیم در اسارت طالبان بوده با نام«جبرئیل عمر» به افغانستان بازگشته است تا یکسالگی طالبان بر افغانستان را گرامی بدارد.

به گزارش رادیو دری،  ویکس که مدعی است  مسلمان شده و نام خود را به «جبرئیل عمر» تغییر داده است با لباس افغانستانی وارد فرودگاه کابل شد و خالد زدران سخنگوی فرماندهی پلیس کابل از او استقبال کرد.

تیموتی ویکس در ابتدای ورود به فرودگاه کابل به رسانه ها گفته است که « من در سال ۲۰۱۶ با رویای آموختن در مورد افغانستان به این کشور آمدم و اکنون دوباره آمده ام تا آن سفر را تکمیل کنم.»

او افزود: «من همچنین آمده ام تا یکسالگی  امارت اسلامی افغانستان را تجلیل کنم؛ حکومتی که حمایتش کرده‌ام.»

این استاد سابق دانشگاه آمریکایی افغانستان اظهار کرد: «من سه سال و نیم با نیروهای طالبان سپری کرده‌ام و آنها را طوری دیده‌ام که هیچ‌کسی قادر نیست ببیند.»

تیموتی ویکس استرالیایی و کوین کینگ آمریکایی دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان بودند که در ماه اوت سال ۲۰۱۶ از نزدیکی این دانشگاه در منطقه دارالامان کابل به دست طالبان ربوده شدند.

در پی ربوده شدن این دو نفر، دانشگاه آمریکایی افغانستان برای مدتی فعالیت خود را متوقف و اعلام کرد که امنیت کارمندان و استادانش تأمین نیست.

این نهاد بارها با انتشار اعلامیه‌هایی خواستار رهایی این دو نفر شده و تأکید کرده بود که این دو نفر در وضعیتی ناگوار بسر می‌برند.

در  ویدیوهایی که در آن دوره، ذبیح الله مجاهد از این دو نفر منتشر می کرد، آنها از دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و مقامات کشور استرالیا می‌خواستند با طالبان در مورد رهایی آنها مذاکره  و آنها را با زندانی‌های طالبان در زندان‌های بگرام و پل‌چرخی مبادله کنند.

این دو استاد سابق دانشگاه آمریکایی افغانستان از اوت ۲۰۱۶ تا نوامبر ۲۰۱۹ در اسارت طالبان بودند.

تیموتی ویکس و انس حقانی با یکدیگر مبادله و آزاد شدند و در دوحه دیدار کردند

تیموتی ویکس مدتی بعد از رهایی از اسارت طالبان، به دوحه سفر و با سراج‌الدین حقانی  از نزدیک دیدار کرد.

 ویکس از بعد رهایی از اسارت طالبان، تبدیل به یکی از حامیان جدی این گروه در شبکه‌های اجتماعی شد.

طالبان ویدئوی ربودن 2 استاد خارجی دانشگاه آمریکایی در کابل را منتشر کرد

کلیدواژه