معاون وزارت خارجه ایران: حسن روابط با افغانستان جزء اصول سیاست خارجی ماست
(last modified 1401-05-23T12:04:25+00:00 )
اسد 23, 1401 16:34 Asia/Kabul

معاون کنسولی وزارت امورخارجه ایران در دیدار وزیر امورخارجه حکومت موقت طالبان در کابل روابط ایران و افغانستان را فراتر از همسایگی خواند و گفت: تهران در عین توجه به همسایگانش، از آنان انتظاراتی هم دارد.

به گزارش ذبیح قریشی خبرنگار رادیو دری، «رضا بیگدلی» معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران  روز یکشنبه در دیدار با «امیرخان متقی»  وزیر امورخارجه دولت موقت طالبان گفت: توجه به حُسن روابط ایران و افغانستان به‌عنوان دو کشور ‌همسایه جزء اصول سیاست خارجی ایران است و تهران اگر چه توجهی ویژه به همسایگان دارد، اما انتظارهایی هم از همسایگان است.

بیگدلی با بیان اینکه رسالت معاونت کنسولی وزارت امورخارجه ایران، تسهیل در رفت و آمد بین همسایگان است ابراز امیدواری کرد: افغاستان به ثبات برسد و بدون روادید بین دو کشور رفت و آمد شود؛ به شرط اینکه مردم به کشورهای خود بازگردند.

معاون کنسولی وزارت امورخارجه ایران همچنین از وزیر خارجه دولت موقت طالبان خواست مشکلات تجار ایرانی را برطرف کند.

امیرخان متقی  هم با قول همکاری در گسترش همکاریهای دوجانبه، سطح کنونی روابط دو کشور را خوب ارزیابی کرد.

هدف از سفر معاون کنسولی وزارت امورخارجه ایران به کابل بررسی مشکلات در حوزه کنسولی و تسهیل سفر مردم افغانستان به ایران اعلام شده است.

اعزام زائران افغانستانی سفر اربعین حسینی به عراق از طریق خاک ایران و تسهیل در اعطای ویزا به شیعیان افغان برای شرکت در این سفر معنوی نیز از مهم ترین موضوعات این دیدار بود.

جمهوری اسلامی ایران بیش از چهل سال است که میزبان مهاجران افغانستانی بوده است و اکنون دستکم ۵ میلیون نفر از آنان در ایران به سر می برند و از امکانات موجود در جمهوری اسلامی ایران همچون شهروندان ایرانی بهره مند هستند.

تحولات اخیر در افغانستان نیز سبب شد که موج جدیدی از اتباع افغانستانی به سمت ایران راهی شوند و جمهوری اسلامی ایران علیرغم مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه و بدون کمک‌های بین‌المللی، هیچ مانعی برای ورود آنان ایجاد نکرده و میزبان شایسته ای برای این مهاجران بوده است. 

سفر معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران به افغانستان

کلیدواژه