اسد 24, 1401 08:13 Asia/Kabul
  • مجاهد باز هم از اوضاع حقوق بشری در افغانستان تحت حکومت طالبان دفاع کرد
    مجاهد باز هم از اوضاع حقوق بشری در افغانستان تحت حکومت طالبان دفاع کرد

سخنگوی حکومت موقت طالبان گزارش سازمان ملل متحد را درباره وضعیت نابسامان حقوق بشر در این کشور رد کرد .

به گزارش رادیو دری، ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت موقت طالبان گزارش گروه کارشناسان سازمان ملل درباره وضعیت نابسامان حقوق بشر در افغانستان را تکذیب کرد و گفت: سازمان ملل متحد، گاهی در گزارش‌های خود نکات ضعیف را می‌گیرد، نکاتی که با واقعیت همخوانی ندارد و تبدیل به بخشی از تبلیغات می‌شود.

ذبیح الله مجاهد افزود: سازمان ملل متحد به عنوان یک نهاد مشهور و معتبر باید در گزارش‌ها و اعلامیه‌های خود بسیار دقیق باشد و حقایق را تفسیر کند، نه اینکه بر اساس گفته‌ها یا اظهارات ضعیف و یا از راه دور قضاوت کند و وضعیت را نادرست نشان دهد.

وی، خروج نیروهای خارجی از افغانستان و کاهش تلفات انسانی را از تحولات مثبت پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان خواند و اظهار کرد: حقوق بشر در افغانستان و غرب، تعریف‌های متفاوتی دارد؛ هم اینک هیچ زندانی سیاسی در افغانستان وجود ندارد، دادگاه‌ها فعال هستند و فعالیت‌های اقتصادی نیز به روال عادی ادامه دارد.

این مقام ارشد طالبان همچنین با اشاره به وجود برخی مشکلات در زمینه اقتصاد وآموزش دختران تأکید کرد که این مسائل به زودی حل خواهد شد.

گروه طالبان که 15 اوت 2021 در افغانستان به قدرت رسیده است وعده داده در مقایسه با دوره ای که پیش از این در سالهای 2001-1996 قدرت را در دست داشت، درباره رعایت حقوق بشر و حقوق زنان، انعطاف پذیرتر باشد.

اما بیشتر مردم افغانستان و جامعه جهانی معتقدند آنها به تدریج حقوق افغان ها و به ویژه زنان را محدود کرده اند.

گروه کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل به مناسبت  فرا رسیدن نخستین سالگرد تسلط دوباره گروه طالبان بر افغانستان، در گزارشی از جامعه جهانی خواست دولت موقت افغانستان را به احترام به «اصول اساسی حقوق بشر» تشویق کند.

این گزارش آینده حقوق بشر در افغانستان را تیره خوانده و در خصوص آن هشدار داده است.

ذبیح الله مجاهد ادعای نقض حقوق بشر در حکومت طالبان را رد کرد

دیده‌بان حقوق بشر اوضاع حقوق بشری در افغانستان را فاجعه‌بار خواند

کلیدواژه