اسد 29, 1401 12:18 Asia/Kabul
  • بولتون: توافق‌ دولت ترامپ با طالبان «اشتباهی بزرگ» بود
    بولتون: توافق‌ دولت ترامپ با طالبان «اشتباهی بزرگ» بود

«جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید، تصمیم «دونالد ترامپ»را برای امضای توافق‌نامه دوحه با طالبان، اشتباهی بزرگ توصیف و تصریح کرد که طالبان به تعهدات‌ خود عمل نکرده است.

به گزارش رادیو دری، همزمان با یکسالگی خروج غیرمسوولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید  در مصاحبه با یک رسانه افغانستانی گفت: «هدفی را که طالبان دنبال می‌کرد، خروج امریکا و ناتو از افغانستان بود و سایر موارد در توافق دوحه، فرعی بود. آنان فقط منتظر زمان بودند؛ بنابراین، در دوحه  تعهداتی دادند و همچنان از امریکا وعده خروج را گرفتند که حالا به حقیقت تبدیل شده است.»

بولتون تصریح کرد: طالبان به تعهدات‌ خود عمل نکرده است و امروز شمار قابل توجهی از جنگجویان خارجی دوباره به افغانستان برگشته اند.

وی افزود: خروج آمریکا از افغانستان اقدامی اشتباه بوده، زیرا با این کار، امریکا عملا دسترسی های اطلاعاتی خود در افغانستان را از دست داده است.

مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید همچنین نقش «زلمی خلیل‌زاد» نماینده پیشین واشنگتن برای صلح افغانستان را در این خصوص نداشته غیرسازنده خوانده و اضافه کرده است: « او از ترامپ و مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا فرمان می گرفت، بنا براین هرگونه نقد بر عملکرد خلیل‌زاد باید درک شود، زیرا ترامپ و پمپئو او را راهنمایی می‌کردند.»

جان بولتون: کنگره آمریکا از جبهه ضد طالبان پشتیبانی می‌کند

بولتون: افغانستان صلاحیت و اعتبار بایدن را زیر سوال برد

کلیدواژه