اسد 30, 1401 15:21 Asia/Kabul

سران آمریکا و انگلیس بر خلاف آغاز تجاوز به افغانستان که مغرور و پیروزمندانه در برابر دوربین‌ها ظاهر می‌شدند، هنگام خروج از این کشور طوری بودند که حتی سیاستمدارانشان در بیان شکست تحقیر آمیز در افغانستان ملاحظات را کنار گذاشتند.

به گزارش رادیو دری، یک سال از خروج نظامیان آمریکا، انگلیس و ۴۲ کشور هم پیمانشان از افغانستان گذشت.

 این جنگ به استناد گزارش منابع غربی از جمله دانشگاه براون ۱۷۶ هزار کشته بر جای گذاشت که بیش از ۴۶ هزار نفرشان غیر نظامی از جمله زنان و کودکان بودند.

یک فعال ضد جنگ در انگلیس در این باره گفت: تهاجم به افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم به رغم پیامد‌های انسانی وحشتناک، نه تنها تروریسم را از بین نبرد بلکه ناامنی و تروریسم را در جهان پراکند و اکنون جهان بسیار نا امن‌تر از زمان تهاجم به افغانستان و عراق شده است.

جیم برن افزود : این جنگ‌ها فقط برای شرکت‌های اسلحه سازی و دولت‌های حامی آنها منفعت و سود‌های کلان داشت.معدود اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که چگونه نظامیان انگلیسی در به قتل رساندن شهروندان افغانستانی به نوعی مسابقه مشغول بودند.

بررسی عملکرد فقط یک واحد نظامی نیرو‌های ویژه ارتش موسوم به SAS آن هم فقط در مدت ۶ ماه آشکار کرد که ۵۴ غیر نظامی به دست این افراد در افغانستان به قتل رسیدند.

انگلیس در مدت ۲۰ سال حضور نظامی در افغانستان بیش از صد هزار نیرو به این کشور اعزام کرد که ۴۵۷ نفرشان کشته و بیش از دو هزار و دویست نفرشان زخمی یا دچار نقص عضو شدند، شماری از نظامیان انگلیس هم با کنار زدن سرپوش‌ها و پس از کشف حقایق جنگ افغانستان، مدال‌های خود را مایه شرمساری دانستند و با پرتاب مدال‌های خود بر روی زمین در برابر دفتر نخست وزیری انگلیس اعتراض خود را به عملکرد دولت ابراز کردند و آن‌ها را پس دادند و شماری از نظامیان سابق که در افغانستان دچار معلولیت شدند دولت انگلیس را به خیانت به نظامیان متهم کردند.

سران آمریکا و انگلیس بر خلاف آغاز تجاوز به افغانستان که مغرور و پیروزمندانه در برابر دوربین‌ها ظاهر می‌شدند، هنگام خروج از این کشور به چنان سراسیمگی و آشفتگی و فرار نظامیانشان مواجه شدند که حتی سیاستمداران انگلیس در بیان شکست تحقیر آمیز در افغانستان ملاحظات را کنار گذاشتند.

 

کلیدواژه