سنبله 03, 1401 18:38 Asia/Kabul

سخنگوی حکومت موقت طالبان امروز در نشست با رسانه ها، دامن زدن به برخی مشکلات مرزی را نتیجه دسیسه سازی بیگانگان برای ایجاد تنش میان افغانستان و کشور‌های همسایه دانست.

به گزارش بهنام یزدانی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران؛ ذبیح الله مجاهد افزود: ما تلاش کردیم مسائل جزئی در مرزها به مشکلات بزرگتر تبدیل نشود و کشور‌های همسایه نیز با این مسائل با خونسردی برخورد کرده اند و رفتار آن‌ها منطقی بوده است.

وی افزود: لازم است مسائل مرزی به صورت اساسی حل شود تا درگیر مشکلات نشویم.

 

مجاهد، باز شدن سد کمال خان را به روی ایران تایید کرد

سخنگوی طالبان در بخش دیگری از سخنانش باز شدن دریچه‌های سد کمال خان را در پی سیلاب‌های اخیر تایید و تصریح کرد: در این اواخر که بارندگی‌ها افزایش یافته است، تقاضای مردم نیمروز هم باز شدن این سد بود که هم مردم نیمروز و هم مردم ایران از آن بهره مند شوند.

مجاهد تاکید کرد: ما به معاهده حقابه هیرمند که در سال 1351 بین ایران و افغانستان امضا شده است پای بند هستیم.

 

انتقاد از تمدید نشدن معافیت سفرهای مقامات طالبان

این مقام ارشد حکومت طالبان همچنین از تمدید نشدن معافیت سفر‌های مقامات این گروه انتقاد کرد و افزود: نباید از سازمان ملل متحد استفاده ابزاری شود؛ ما خواستار تفاهم هستیم و زمانی با کشور‌های دنیا می‌توانیم زندگی کنیم که  تحت اعمال فشار قرار نگیریم.

مجاهد  تاکید کرد: تمدید نشدن معافیت سفر‌های مقامات طالبان پیامد‌های ناگواری برای مردم افغانستان خواهد داشت و مسوولیت آن بر عهده جامعه جهانی است.

وی همچنین با اشاره به انتشار خبرهایی از گشت‌زنی هواپیما‌های بی‌سرنشین در آسمان افغانستان گفت: این هواپیما‌ها متعلق به آمریکاست و طالبان با آمریکا در این مورد گفتگو می‌کند.

شورای امنیت باز هم بر سر تمدید معافیت سفر طالبان به توافق نرسید

 نگرانی ها از پرواز هواپیما‌های بدون سرنشین ناشناس بر فراز افغانستان

 درگیری در مرز افغانستان و ازبکستان

کلیدواژه