سنبله 05, 1401 13:02 Asia/Kabul

افزایش واردات قالی های ماشینی و نبود بازار مناسب برای قالی های دستباف در ولایت هرات، این صنعت را با رکود جدی روبرو کرده است.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری؛ هرات یکی از شهرهایی است که سالها در بخش های مختلف آن صنعت قالی بافی رونق خوبی داشت و قالی هراتی در کمتر جایی ناشناخته مانده است.

شماری از قالی بافان هراتی گلایه مند هستند که قالی دستباف افغانستان در سایر کشورها با نام دیگری به فروش می رسد و این مساله باعث شده است که این صنعت در هرات دیگر علاقه مندی نداشته باشد.

مولوی دین پرور رئیس اداره صنعت و تجارت ولایت هرات، دغدغه قالیبافان را بجا خوانده و از در نظر گرفتن تدابیری برای زنده نگهداشتن صنعت قالی در هرات خبر داده است.

این مقام محلی حکومت موقت طالبان در هرات اظهار کرد: امسال 1 میلیون و 200 هزار متر مربع قالی وطنی تولید شده که نسبت به سال قبل افزایش 30 درصدی را نشان می دهد.

از سوی دیگر، رئیس اتحادیه قالی بافان ولایت هرات با تایید گفته های این صنعتگران می گوید: واردات مواد اولیه برای تولید قالی از خارج کشور و مشکلاتی که بر سر راه صادرات قالی وطنی وجود دارد، این صنعت تاریخی را متضرر کرده است.
فعالیت یک میلیون نفر در صنعت قالی بافی افغانستان

کلیدواژه