مخالفت طالبان با سفر دختران دانشجو به خارج
(last modified Sat, 27 Aug 2022 13:39:33 GMT )
سنبله 05, 1401 18:09 Asia/Kabul
  • مخالفت طالبان با سفر دختران دانشجو به خارج
    مخالفت طالبان با سفر دختران دانشجو به خارج

طالبان به ده‌ها دختر دانشجوی افغان که به گفته آنها همراه مرد نداشتند، اجازه سوار شدن به هواپیما و سفر به قطر را نداد.

پس از قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان از 15 اوت سال گذشته /24 اسد 1400 تاکنون، سیاست این گروه در قبال جلوگیری از تحصیل دختران بالاتر از پایه ششم ابتدایی، تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها و اخراج زنان از برخی مشاغل ،با اعتراض داخلی و خارجی روبرو شده است.

خبر مخالفت طالبان با سفر دختران دانشجو به خارج بخاطر نداشتن همراه مرد ابتدا عصر پنجشنبه در رسانه های محلی منتشر شد و بعد میدل ایست آی به نقل از منابع خود در کابل و قطر آن را تایید کرد.

میدل ایست آی به اطلاعاتی از جمله یک بلیت اینترنتی، ویزای قطر برای یک دانشجوی دختر افغان که قطر حامی مالی آن بود و مکاتبات کتبی و ایمیلی معاون دانشگاه آمریکایی در افغانستان که این دانشجوها در آن مشغول تحصیل هستند، دست یافته است.  
این اطلاعات نشان می دهد که هیچ مشکلی در اسناد مورد نیاز این دانشجویان برای سفر وجود نداشته است. همچنین ویدیوهایی که به دست میدل ایست آی رسیده نشان می دهد که دختران دانشجوی افغان در فرودگاه بین المللی حامد کرزی در کابل بلاتکلیف مانده اند.
یکی از دختران که از ترس سرکوب نخواست نامش فاش شود، گفت: ۱۲۰ دانشجو صبح پنجشنبه وارد فرودگاه شدند و از تمام پنج بازرسی فرودگاه گذشتند. وی افزود: حتی مهر خروج هم در پاسپورتشان ثبت شد اما در نهایت به این دختران اجازه سوار شدن به هواییمای خطوط هوایی آریانا افغانستان داده نشد.
این دختر ۱۷ ساله افزود: بعد ناگهان طالبان ما را جلوی پله های هواپیما متوقف کرد و نگذاشت سوار شویم. آنها برای بیش از چهار ساعت ما را در ترمینال نگه داشتند و توهین کردند. 

گزارش ها از بازداشت بیش از ۳۰ دانشجوی دختر در تخار

کلیدواژه