سنبله 06, 1401 18:22 Asia/Kabul

در حالی که بهای مواد غذایی، آرد، برنج و روغن در بازارهای هرات با کاهش نسبی رو به رو است اما وارد کنندگان مواد غذایی از تعرفه های زیاد گمرکی شکایت دارند.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، فروشندگان مواد غذایی در هرات می گویند: طی یک ماه گذشته  قیمت آرد، برنج و روغن تا 300 افغانی کاهش داشته که باعث خرسندی مردم شده است.

این فروشندگان با اشاره به اینکه هنوز هم بهای مواد ارتزاقی همچنان بالا است، می گویند: باید مسئولان وزارت مالیه افغانستان برای کاهش تعرفه های گمرکی توجه ویژه به خرج دهند.

برخی دیگر از فروشندگان در هرات  تاکید می کنند که اداره هایی همچون شهرداری باید در تعیین نرخ و کنترل قیمت ها توجه کنند و نگذارند که افراد سودجو از چنین فرصت هایی سو استفاده کرده و مردم را با مشکلات بیشتری روبرو کنند.

در عین حال مسئولان اتحادیه واردکنندگان مواد غذایی می گویند: حکومت موقت طالبان بر واردات مواد غذایی 10 الی 30 درصد تعرفه گمرکی وضع کرده است.

 آنان از این اقدام گلایه مند هستند و می گویند: وضع تعرفه های سنگین بر روی اقلام مورد نیاز مردم افغانستان به خصوص مواد غذایی مشکلات مردم را بیشتر می کند و توان خرید آنان را به شدت پایین می آورد.

مسئولان اتحادیه واردکنندگان مواد غذایی خاطرنشان کردند: در حال حاضر در حال رایزنی با مسئولان وزارتخانه های مربوطه هستند تا بتوانند این تعرفه ها را کاهش بدهند.

نگرانی از افزایش قیمت مواد غذایی در افغانستان

کلیدواژه