سنبله 10, 1401 07:27 Asia/Kabul
  • دیدگاه کارشناسان افغان درباره سالگرد خروج اشغالگران
    دیدگاه کارشناسان افغان درباره سالگرد خروج اشغالگران

چند کارشناس و تحلیگر افغان با گرامیداشت نخستین سالگرد خروخ اشغالگران خارجی از افغانستان، راه پایان بحران اقتصادی و خروج از انزوای سیاسی کشور را تقویت روابط منطقه‌ای و بین‌المللی دانستند.

رفیع الله مجاهد، عضو حکومت طالبان و آگاه امور سیاسی در گفتگو با خبرگزاری صدای افغان ( آوا) گفت: امروز روز آزادی کشور و نتیجه  مبارزه  بیست‌ساله با اشغالگران است و نباید این فرصت را از دست داد.

مجاهد پایان اشغال کشور از حضور نیروهای خارجی را «یک دستاورد بزرگ» دانست و گفت: اکنون زمان بازسازی و توسعه افغانستان است و همه باید در این مسیر کمک کنند.

بااین‌حال عبد الحلیم حکیمی، آگاه امور سیاسی می‌گوید، هرچند امروز از نگاه سیاسی و نظامی یک روز تاریخی است اما خروج نیروهای خارجی، فروپاشی نظام و تسلط دوباره طالبان، پیامدهای ناگواری نیز برای مردم افغانستان داشته که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

او با انتقاد از سران حکومت طالبان گفت: اگر در یک سال آنها می‌توانستند یک دولت مشروع ملی و شناخته شده را پایه‌گذاری کنند، تجلیل از روز خروج نیروهای خارجی به‌مراتب معقول‌تر و بهتر بود.

به گفته حکیمی امروز جهان به یک دهکده کوچک تبدیل شده است و زندگی بریده از روابط با دنیا ممکن نیست.

وی از حکومت طالبان خواست هرچه زودتر افغانستان را از انزوای سیاسی بیرون نماید، در غیر آن صورت بار تمام مشکلات به دوش مردم خواهد افتاد.

با این حال مسئولان طالبان، سالروز خروج نیروهای خارجی را یکی از روزهای مهم تاریخی در کشور دانسته و آن را در کنار روزهای مهم دیگر تعطیل رسمی اعلام کردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای، خروج نیروهای خارجی را «پیروزی بزرگ» برای این گروه خواند و گفت: «از فرصت‌های این فتح بزرگ باید برای تقویت، نظم و پیشرفت کشور استفاده کنیم.

انعام الله سمنگانی؛ رئیس مرکز رسانه‌های حکومت طالبان نیز از تجلیل باشکوه از این روز در میدان هوایی بگرام خبر داد و گفت که در این مراسم علاوه بر اعضای کابینه، نمایندگان روسیه، چین ترکیه و پاکستان نیز حضور داشته‌اند.

برخی دیگر از مسئولان دولت طالبان هم در توییت‌های جداگانه (نهم سنبله 31 اوت) را روز پایان اشغال و آغاز خوشبختی مردم در سایه امنیت سراسری در کشور عنوان کرده‌اند.

پیام طالبان به مناسبت سالگرد خروج آمریکا از افغانستان

رژه نیروهای طالبان در سالروز خروج نظامیان آمریکا از افغانستان

بزرگداشت نخستین سالروز خروج آمریکا از افغانستان در بادغیس

کلیدواژه