سنبله 19, 1401 13:05 Asia/Kabul
  • بازسازی افغانستان، موضوع محوری نشست شانگهای در «سمرقند»
    بازسازی افغانستان، موضوع محوری نشست شانگهای در «سمرقند»

یک مقام ارشد علمی موسسه بین المللی آسیای مرکزی گفت: بازسازی اقتصادی افغانستان، از موضوعات کلیدی نشست سازمان همکاری شانگهای در «سمرقند» خواهد بود.

به گزارش رادیو دری، «شهرت قابل‌اف» کارمند ارشد علمی موسسه بین المللی آسیای مرکزی گفت: بازسازی اقتصادی افغانستان  یکی از موضوعات کلیدی نشست «سمرقند» سازمان همکاری شانگهای خواهد بود چرا که پس از خروج کامل و  ناگهانی نیروهای خارجی از افغانستان نقش و اهمیت سازمان همکاری شانگهای در تثبیت اوضاع در این کشور به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

این مقام ارشد علمی موسسه بین المللی آسیای مرکزی  با اشاره به نشست بین المللی با موضوع «افغانستان: امنیت و توسعه اقتصادی» که در ماه ژوئیه سال 2022 میلادی با حضور هیات های بیش از بیست کشور خارجی و ساختارهای بین المللی در شهر «تاشکند» برگزار شدعنوان کرد: «نشست تاشکند» کارایی خود را ثابت کرده و می تواند در آینده نیز یک  قالب برای مذاکرات و بررسی مسایل افغانستان مانند امنیت، جلوگیری از تهدیدات افراط گرایی و تروریسم، ایجاد یک دولت فراگیر، تامین حقوق و آزادی بشر، بازسازی اجتماعی-اقتصادی، اجرای طرح های زیربنایی و فرهنگی باشد.

اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای قرار است در روزهای 15 تا 16 سپتامبر سال جاری میلادی/ 25 و 26 سنبله 1401 در سمرقند  برگزار شود.

سازمان همکاری شانگهای آماده همکاری با افغانستان

 

کلیدواژه