سنبله 20, 1401 15:39 Asia/Kabul
  • امضای توافقنامه تجاری-ترانزیتی افغانستان با ازبکستان، قرقیزستان و چین
    امضای توافقنامه تجاری-ترانزیتی افغانستان با ازبکستان، قرقیزستان و چین

افغانستان با ازبکستان، قرقیزستان و چین توافقنامه تجاری-ترانزیتی امضا کرد .

پیش بینی می شود با استفاده از کریدور جدید چین، قرقیزستان، ازبکستان و افغانستان، تردد کالا از چین به افغانستان از ۳۵۰۰ کانتینر در سال می‌تواند تا ۶۰ هزار کانتینر در سال افزایش یابد.

به گزارش رادیو دری، اداره راه‌آهن حکومت موقت طالبان امروز( یک شنبه) در بیانیه ای اعلام کرد، اداره راه آهن طالبان  با ادارات خط راه آهن چین، ازبکستان و قرقیزستان برای ایجاد کریدور اقتصادی مشترک توافقنامه‌ای را در تاشکند ( پایتخت ازبکستان )امضا کرده است.

براساس این گزارش  بر مبنای توافقنامه‌ای که با چین و کشورهای ازبکستان و قرقیزستان به امضا رسیده، قرار است انتقال کالاهای صادراتی و وارداتی افغانستان با استفاده از خطوط راه آهن از مسیر این کشورها صورت بگیرد.

براساس بیانیه اداره راه آهن حکومت موقت طالبان ،اجرای این توافقنامه باعث افزایش عواید و کاهش قیمت کالاهای وارداتی خواهد شد و همچنین زمینه اشتغال هزاران نفر را در افغانستان فراهم می‌کند.

 پس از اجرای این توافقنامه، کالاهای تجاری که پیش از این طی دو ماه از چین به افغانستان و بالعکس می‌رسید به مدت زمانی دو هفته کاهش خواهد یافت.

افغانستان علی‌رغم این که فاقد شبکه خط راه آهن است اما به طور محدود به شبکه راه آهن برخی از کشورها از جمله ترکمنستان، ازبکستان و ایران متصل است.

درخواست طالبان برای پیوستن به دو پروژه استراتژیک چین

کلیدواژه