سنبله 24, 1401 12:45 Asia/Kabul
  • آغاز انتقال کالا از چین به افغانستان از طریق دهلیز زمینی
    آغاز انتقال کالا از چین به افغانستان از طریق دهلیز زمینی

سخنگوی اداره خط آهن حکومت طالبان می‌گوید که دهلیز زمینی جدید زمان حمل و نقل کالا بین افغانستان و چین را به نصف کاهش می‌دهد.

به گزارش رادیو دری، مقامات اداره خط آهن حکومت طالبان می‌گویند که نخستین محموله کالاهای چینی از طریق دهلیز زمینی تازه ساخته شده بین چین، قرقیزستان و ازبکستان به مقصد افغانستان بارگیری شده است.

بخت رحمان شرافت، رئیس خط آهن حکومت طالبان در تویترش نگاشته است که نخستین محموله کالاهای چینی به سوی افغانستان حرکت کرده که نخست به ایستگاه خط آهن اوش قرقیزستان می‌رسد و سپس این کالاها به ازبکستان و در آخر از طریق بندر حیرتان به مزارشریف منتقل خواهد شد.

توافق دهلیز جدید زمینی میان چین، قرقیزستان، اوزبیکستان و افغانستان هفته گذشته در تاشکند پایتخت ازبکستان امضا شد.

عبدالسمیع درانی، سخنگوی ادارۀ خط آهن حکومت طالبان می‌گوید که این دهلیز زمان حمل و نقل کالا بین افغانستان و چین را به نصف کاهش می‌دهد.

درانی گفت: اموالی که قبلا در لاری‌ها و کانتینرها به واسطه ترانسپورت زمینی در دو ماه از چین به افغانستان می‌رسید اکنون به واسطه ریل و خط آهن طی دو هفته به افغانستان می‌رسد. در کنار این برای افغان‌ها نیز فرصت شغلی ایجاد می‌شود. از سویی دیگر نیز بر قیمت اموال تاثیر می‌گذارد و بهای کالاهای کاهش می‌یابد.

درانی افزود که عواید حکومت از طریق خط آهن نیز به دلیل حمل و نقل کالاهای تجارتی افزایش خواهد یافت و قرقیزستان و اوزبیکستان تعهد کرده اند که مالیات ترانزیتی اندک بر کالاهای تجارتی وضع خواهند کرد.

خان جان الکوزی، یکی از اعضای هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت که این دهلیز جدید به نفع صادرات مواد معدنی افغانستان به چین خواهد بود. 

آغاز مجدد انتقال کالا از خط آهن افغانستان و ازبکستان

کلیدواژه