سنبله 25, 1401 12:42 Asia/Kabul
  • واکنش طالبان به تصمیم آمریکا درباره منابع ارزی افغانستان
    واکنش طالبان به تصمیم آمریکا درباره منابع ارزی افغانستان

طالبان، تصمیم آمریکا برای انتقال دارایی های این کشور به سوئیس را زمینه ساز تضعیف ثبات اقتصادی و رفاه افغان‌ها دانست.

به گزارش رادیو دری،وزارت خارجه حکومت موقت طالبان امروز جمعه ضمن محکومیت آمریکا به دلیل برنامه ریزی برای انتقال 3.5 میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان به بانکی در سوئیس، این تصمیم را غیرقابل پذیرش و نقض معیارهای بین‌‎المللی دانست.

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه حکومت موقت طالبان این تصمیم آمریکا را نشان دهنده سوء نیت واشنگتن و قصد این کشور برای تضعیف ثبات اقتصادی و رفاه افغان‌ها توصیف کرد.

بلخی تصریح کرد، در افغانستان نیز همانند سایر کشور ها از ذخایر بانک مرکزی افغانستان  برای تثبیت ارز، تقویت سیستم‌های مالی و تسهیل معاملات بین‌المللی استفاده می‌شود و این پول هرگز نمی بایست برای امور دیگری صرف شود.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفت، استفاده از این ذخایر برای مقاصد دیگر بدون موافقت صریح مردم افغانستان، گامی علیه ثبات اقتصادی این کشور توسط آمریکا قلمداد می شود.

بلخی تصمیم اخیر آمریکا را ظالمانه خواند و هشدار داد، "اگر آمریکا با اجرای تصمیم یکجانبه خود، دارایی‌های افغانستان را به بانک سوئیس انتقال دهد، دولت موقت طالبان، تمامی افراد، مؤسسات و شرکت‌های دخیل در اجرای این تصمیم را مجازات و تحریم خواهد کرد."

بانک مرکزی افغانستان نیز امروز با صدور بیانیه ای، تصمیم یکجانبه آمریکا برای انتقال دارایی‌های افغانستان به بانکی در سوئیس و صرف آن بدون نظارت نمایندگان واقعی افغان ها را غیرقابل پذیرش خواند.

این بیانیه، ذخایر ارزی افغانستان را  متعلق به مردم این کشور دانست و تصریح کرد، تصمیم اخیر آمریکا بدون درنظر گرفتن معیارهای لازم مصونیت و شفافیت و بدون اعتنا به نگرانی‌های این بانک، ناعادلانه است.

بانک مرکزی افغانستان برای رفع نگرانی‌های جهانی اعلام آمادگی کرد و از کشورها و‌ سازمان‌های ذیربط خواستار مداخله و گفت و گو با نهادهای و ادارات افغان برای یافتن راه حلی قابل قبول و پایدار شد.

آمریکا کمی پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، ده میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی این کشور را توقیف کرد و سپس به مصادره حدود سه میلیارد دلار از این ذخایر به نفع قربانیان حادثه 11 سپتامبر تصمیم گرفت. این در حالی است که هیچ یک از اتباع افغانستان در این حملات تروریستی شرکت نداشته و همگی افراد دخیل حادثه یازدهم سپتامبر از اتباع عربستان سعودی بوده اند. 

 

موافقت آمریکا با آزادی ذخایر ارزی افغانستان با همکاری سوئیس

کلیدواژه