سنبله 26, 1401 09:21 Asia/Kabul
  • احمد مسعود: جامعه جهانی و نخبگان افغان راهی برای آینده افغانستان بیابند
    احمد مسعود: جامعه جهانی و نخبگان افغان راهی برای آینده افغانستان بیابند

احمد مسعود گفت: جامعه جهانی در کنار تمامی نخبگان افغان که از وضعیت کنونی راضی نیستند، باید راهی برای آینده افغانستان بیابند.

به گزارش رادیو دری،  احمد مسعود رهبر گروه مخالفان دولت طالبان در مصاحبه با یورونیوز افزود: ما به کمک و حمایت نیاز داریم، اما من هنوز  معتقدم که باید همه دور هم جمع شویم؛ یعنی جامعه جهانی در کنار تمامی نخبگان افغان که از وضعیت کنونی راضی نیستند، باید راهی برای آینده افغانستان بیابند.

این چهره سیاسی افغان در پاسخ به این که  چگونه می‌توان افغانستان را نجات داد گفت: من معتقدم که جهان باید محکم در برابر طالبان و خواسته‌های آنها بایستد؛ جهان نه به عنوان تک تک کشورها بلکه به عنوان یک جمع متحد و واحد باید با طالبان مواجه شود و افزون بر آن با همه طرف‌ها و احزاب افغانستان تعامل داشته باشد تا به یک راه‌حل واقعی برای افغانستان برسد.

رهبر جبهه ضد طالبان به تلاش های خود برای مذاکره با این گروه اشاره و تصریح کرد: ابتدا تلاش کردم از علمای افغانستان به عنوان میانجی گفت و گو با طالبان که مدام از شریعت و اسلام دم می‌زنند، بهره ببرم ولی بی‌نتیجه بود، در نتیجه، یک هیات سیاسی را برای مذاکره با آنها اعزام کردم که مورد پذیرش آنها واقع نشد و در نهایت، خودم به طور مستقیم وارد عمل شدم و با افراد مختلف طالبان صحبت کردم تا شاید بتوانم راهی برای توقف خشونت‌ها و آغاز صلح پیدا کنم.

مسعود اظهار کرد: من با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه ، شهاب‌الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و نفت،  انس حقانی از اعضای ارشد طالبان و خلیل حقانی سرپرست وزارت امور مهاجران گفتگو کردم.

 با  گذشت حدود یک سال از تصرف ولایت پنجشیر به دست نیروهای دولت طالبان، نیروهای مخالف این گروه موسوم به «جبهه مقاومت ملی افغانستان »در این ولایت  به رهبری «احمد مسعود»، همچنان به نبرد با طالبان ادامه می دهند.

این گروه با رد مشروعیت حکومت طالبان اعلام کرده است که تا تشکیل دولت فراگیر به مبارزه مسلحانه با طالبان ادامه می دهد.

طالبان تاکنون به این مصاحبه احمد مسعود واکنشی نشان نداده است.

پیام احمد مسعود به سازمان ملل: از جنایات طالبان جلوگیری کنید

احمد مسعود: هیچ دولتی از جبهه مقاومت ملی حمایت نکرده است

درگیری ها بین طالبان و جبهه پنجشیری ها شدت گرفته است

کلیدواژه