سنبله 30, 1401 08:56 Asia/Kabul
  • انتصابات تازه در حکومت موقت طالبان
    انتصابات تازه در حکومت موقت طالبان

ذبیح الله مجاهد؛ سخنگوی حکومت موقت طالبان از انتصابات تازه‌ در کابینه و جا به جایی مقامات اجرایی و امنیتی در چندین ولایت افغانستان خبر داد.

به گزارش رادیو دری، بر اساس انتصابات تازه، مولوی حبیب‌الله آغا؛ رییس پیشین شورای علمای قندهار به‌جای مولوی نورالله منیر سرپرست وزارت معارف تعیین شده و منیر بر اساس حکم ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان به عنوان رییس دارالافتاء مرکزی منصوب شده است.

وزارت معارف طالبان پیش از این به دلیل ممنوعیت تحصیل دختران بالاتر از پایه ششم، تحت فشار افکار عمومی قرار داشت. مشخص نیست که با این تغییرات تازه آیا موضع این وزارتخانه در قبال این مساله تغییر می کند یا نه. 

براساس تغییرات جدید، مولوی محمدمحسن هاشمی؛ معاون پیشین وزارت کشور به‌جای ملا محمدشعیب آخوند به‌عنوان والی پنجشیر تعیین شده و آقای آخوند والی لوگر شده است. پنجشیر در روزهای اخیر به دلیل بروز جنگ های خونین میان حکومت طالبان و و جبهه مخالفان این گروه شاهد شرایط بحرانی و ملتهب بوده و این انتصاب تازه ممکن است در راستای کنترل وضعیت یا مدیریت بحران صورت گرفته باشد. 

از دیگر تغییرات جدید در صفوف طالبان می توان به انتخاب مخدوم عالم؛ فرمانده ازبک تبار به فرماندهی امنیتی ولایت غزنی و تغییر مسئولان سیاسی و امنیتی در ولایات تخار، جوزجان،  لغمان، نورستان و قندهار اشاره کرد.

این تغییرات یک سال پس از روی کارآمدن طالبان در افغانستان اعمال می‌شود، با این حال فراگیر نبودن کابینه طالبان همچنان یکی از موانع به رسمیت شناخته شدن کابینه سرپرست طالبان است.

کلیدواژه