سنبله 30, 1401 16:06 Asia/Kabul
  • جاماندگان اربعین در افغانستان در آرزوی زیارت بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع)
    جاماندگان اربعین در افغانستان در آرزوی زیارت بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع)

جاماندگان اربعین حسینی در ولایات شمالی افغانستان منتظر باز شدن مرز ایران برای حرکت به سمت مشهد مقدس هستند.

به گزارش رادیو دری، امسال به دلیل خلف وعده مسئولان عراقی ده‌ها هزار زائر افغانستانی نتوانستند ویزای عراق را دریافت و در راهپیمایی اربعین شرکت کنند و اکنون بسیاری از آنان منتظرند تا با باز شدن مرز ایران، خود را برای زیارت بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) به شهر مشهد مقدس برسانند.

ده‌ها کاروان زیارتی از بلخ و ولایات شمال افغانستان به سمت مرز ایران در حرکتند و شماری نیز اکنون به ولایت هرات رسیده و منتظرند مرز ایران باز شود تا به زیارت امام رضا (ع) مشرف شوند.

زحل حیدری شهروند مزار شریف می‌گوید: «با نزدیک به ۸۰ نفر در یک کاروان وارد هرات شدیم، سه روز است منتظر هستیم مسیر باز شود تا بتوانیم به زیارت مشهد برویم. وقتی زمینه زیارت امام حسین (ع) برای ما فراهم نشد حداقل بگذارند تا مرقد امام رضا (ع) را زیارت کنیم و با بستن مرزها اینقدر بر مردم سخت نگیرند.»

زمرد براتی نیز که از مزار شریف به هرات رفته می گوید: «پنج روز است در یک مسجد در منطقه جبرئیل هرات هستیم. مرز باز نشده اما امیدوارم هرچه زودتر باز شود و زائران بتوانند به زیارت امام رضا (ع) بروند.»

عبدالواحد حسینی یکی از علمای ولایت قندوز نیز در انتظار باز شدن مرز ایران در کابل به سر می برد گفت: «نزدیک دو هفته پیش با یک کاروان ۲۰ نفری از قندوز به قصد کربلا حرکت کردیم اما همین که مسیرها بسته شد در کابل توقف کردیم و منتظر هستیم مسیر مشهد باز شود و به نیت کربلا، امام رضا (ع) را زیارت کنیم.»

این در حالی است که چندین کاروان دیگر هنوز در مزار شریف، سرپل، سمنگان، جوزجان و قندوز در انتظار باز شدن مرز ایران هستند تا از ولایاتشان به سمت مشهد مقدس حرکت کنند.

امسال به دلیل صادر نشدن ویزای عراق برای شهروندان داخل خاک افغانستان، آنان نتوانستند در روز اربعین به کربلا برسند و تنها شهروندان افغانستانی مقیم ایران موفق به زیارت امام حسین (ع) شدند.

در همین حال علی فخاری مدیر اجرایی ستاد اربعین شهرستان تایباد ایران گفت در دو روز گذشته سه هزار و ۴۰۰ زائر افغانستانی از طریق مرز دوغارون وارد ایران و به مشهد اعزام شدند.

عراق، به زائران اربعین داخل افغانستان ویزا نداد

کلیدواژه