طالبان: کشت خشخاش در افغانستان به صفر رسیده است
(last modified 1401-06-30T12:21:50+00:00 )
سنبله 30, 1401 16:51 Asia/Kabul
  • طالبان: کشت خشخاش در افغانستان به صفر رسیده است
    طالبان: کشت خشخاش در افغانستان به صفر رسیده است

معاون اداره مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله طالبان مدعی شد: کشت خشخاش در افغانستان به صفر رسیده و دهها هکتار از کشتزارهای این محصول نیز تخریب شده‌ است.

به گزارش رادیو دری، «ملاعبدالحق همکار» معاون اداره مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله طالبان روز چهارشنبه در نشستی باارائه گزارش‌ یک ساله این نهاد افزود: بیش از دو هزار قاچاقچی مواد مخدر در این مدت بازداشت شده‌ و ۴۸ هزار معتاد هم برای درمان به درمانگاه های ویژه انتقال یافته‌اند.

ملا عبدالحق همکار، بازداشت دو هزار و ۹۵ قاچاقچی مواد مخدر و نیز کشف و ضبط  ۲۸ کارخانه تولید مواد مخدر را از دیگر دستاوردهای یک سال گذشته برشمرد.

مولوی عبدالرحمان قاسمی از دیگر مقامات نهاد مبارزه با مواد مخدر طالبان هم گفت: به زودی کنفرانسی با ححضور کشورهای منطقه با هدف مبارزه با مواد مخدر در کابل برگزار خواهد شد.

چندی پیش ملاهبت الله آخندزاده رهبر طالبان در فرمانی کشت انواع مواد مخدر را ممنوع اعلام کرده بود. 

براساس فرمان رهبری طالبان همچنین در سراسر افغاستان استعمال و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات و فعالیت کارگاه های تولید مواد مخدر ممنوع شده است. 

با این حال برخی کشاورزان افغان میگویند: با وجود اعلام ممنوعیت کشت خشخاش، تاکنون از سوی طالبان فشاری احساس نکرده اند.

این فرمان در حالی صادر شده است که افغانستان از عمده‌ترین کشورهای تولید کننده مواد مخدر جهان است و به تنهایی 90 درصد تریاک جهان را تامین می‌کند. 

طالبان پیش از آغاز دور جدید حکمرانی، مهمترین منبع درآمدش کشت خشخاش،تولید و قاچاق موادمخدر بود

ادامه کشت مواد مخدر در بلخ با وجود ممنوع اعلام شدن آن

تولید مواد مخدر در افغانستان طی 21 سال گذشته 40 برابر شد

کلیدواژه