میزان 01, 1401 19:55 Asia/Kabul

معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در سفر به غزنی از برنامه بازسازی مرکز درمانی و کتابخانه ایران در این ولایت خبر داد.

سید حسن مرتضوی معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل روز جمعه اول میزان/مهر از شهر تاریخی غزنی بازدید کرد.

آقای مرتضوی در مصاحبه با محمد آصف شینواری خبرنگار رادیو دری درباره مشاهداتش از ولایت غزنی گفت: «یکی از اصلی‌ترین مشاهداتم در راه و در شهر، امنیت قابل تحسین غزنی است.»

وی افزود: «در غزنی که پایتخت تمدن اسلامی نامگذاری شده امروز که جمعه است مردم در پارک ها در حال تفریح و گذراندن روز تعطیل هستند و در راه نیز هیچ مشکلی وجود نداشت. شور و هیجان در شهر مشاهده می شود و مردم مشغول کار و کسب خود هستند.»

معاون سفیر ایران همچنین گفت در شهر غزنی از آبدات تاریخی به خصوص آرامگاه سنایی غزنوی، سلطان محمود غزنوی و ابوریحان بیرونی بازدید کرده است.

مرتضوی درباره برنامه های ایران برای مراکز درمانی و فرهنگی ساخت خود در ولایت غزنی گفت: «جمهوری اسلامی در دهه 90 در شهر غزنی یک مرکز درمانی به نام کلینیک حضرت امام خمینی (ره) ساخت که در بازدید امروز معلوم شد تجهیزات آن تقریبا فرسوده شده و در تماسی که با ریاست صحت عامه می‌گیریم قرار شد جمهوری اسلامی تجهیزات جدید را برای این کلینیک ارسال کند.»

وی همچنین گفت: «ایران در شهر غزنی یک کتابخانه نیز ساخته است که در همکاری با اداره معارف شهر، هم ساختمان و هم امکانات آن بازسازی و کتاب‌های جدید دانشگاهی و علمی به این کتابخانه ارسال می‌شود.»

مرتضوی گفت کمکی نیز برای مردم و خانواده شهدا آماده شده است که از طریق ریاست محترم اداره شهدا و معلولین در اختیار مردم نیازمند قرار خواهد گرفت.

معاون سفارت ایران در کابل همچنین درباره کمک جمهوری اسلامی ایران به سیل‌زدگان و زلزله زدگان لغمان و ننگرهار گفت: «ایران کمک‌های خود برای سیلزدگان این دو ولایت را به هرات فرستاده که به ریاست اداره حوادث هرات تحویل شده و در زودترین فرصت در اختیار مردم لغمان و ننگرهار قرار خواهد گرفت.»

مرتضوی درباره پیشرفت پروژه مرکز درمان دیابت که ایران قول ساخت آن را داده بود نیز گفت: «ما قول داده بودیم مرکز منطقه ای دیابت برای شرق افغانستان را در شهر جلال آباد تاسیس کنیم که ساختمان آن به ما تحویل داده شده است. این نیازمند بازسازی است که کار آن شروع شده و تجهیزات نیز در دست خریداری است.»

ایران در ولایت ننگرهار مرکز درمانی می‌سازد