بازنگری برنامه درسی دانشگاه های افغانستان از طرف طالبان
(last modified Sun, 25 Sep 2022 14:40:57 GMT )
میزان 03, 1401 19:10 Asia/Kabul
  • بازنگری برنامه درسی دانشگاه های افغانستان از طرف طالبان
    بازنگری برنامه درسی دانشگاه های افغانستان از طرف طالبان

حکومت موقت طالبان از بازنگری برنامه درسی دانشگاه های این کشور خبر داد .

به گزارش رادیو دری، « احمد تقی »  سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت موقت طالبان امروز یک شنبه اعلام کرد، برنامه درسی این کشور در آینده نزدیک با توجه به فرهنگ افغانستان، استاندارد های آموزشی بین المللی و قوانین اسلامی بازنگری و تجدید نظر می شود .

« احمد تقی» گفت: ۳۵ برنامه درسی دانشگاهی در حال حاضر نهایی شده است و یک برنامه درسی دانشگاهی واحد در سراسر افغانستان ایجاد خواهد شد.

در همین زمینه در اوایل این هفته، هبت الله آخندزاده رهبر طالبان ، چندمقام عالی و ولایتی از جمله سرپرست وزارت معارف را تغییر داد.

این تغییر سازمانی در حالی صورت می گیرد که طالبان به دلیل محرومیت دختران بالای پایه ششم از مدارس در افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته است.

طالبان می گویند که در حال کار بر روی طرحی برای بازگشایی مدارس متوسطه برای دختران هستند اما چارچوب زمانی مشخصی ارائه نکرده اند.

گروه طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان وعده داده در مقایسه با دوره ای که پیش از این در سالهای 2001-1996 قدرت را در دست داشت، درباره رعایت حقوق بشر و حقوق زنان، انعطاف پذیرتر باشد.اما بیشتر مردم افغانستان و جامعه جهانی معتقدند آنها به تدریج حقوق افغان ها و به ویژه زنان را محدود کردند و مانع بازگشت آنها به مدارس شدند و اجازه ندادند زنان در بسیاری از مشاغل دولتی به کار گرفته شوند.

تأمین حقوق اساسی زنان و بازگشایی کامل مدارس دخترانه ، مورد استفاده قرار نگرفتن خاک افغانستان ضد کشورهای دیگر و تشکیل دولت فراگیردر این کشور از پیش شرط‌ های جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن دولت طالبان است.

ضرورت بازگشایی مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم

کلیدواژه