میزان 05, 1401 08:40 Asia/Kabul
  • اختلال در سیستم بانکی افغانستان و تاثیرات آن بر اقتصاد
    اختلال در سیستم بانکی افغانستان و تاثیرات آن بر اقتصاد

مختل شدن سیستم بانکی افغانستان باعث محدود شدن تجارت با جهان و همچنین سبب افزایش قیمت ها در بازار شده است.

بعد از تسلط حکومت طالبان سیستم بانکی افغانستان با توجه به تحریم های امریکا از حالت عادی خارج شده و همچنان به حالت عادی برنگشته است.از دید کارشناسان اقتصادی، سیستم نامنظم بانکی سبب زمین گیر شدن بخش خصوصی افغانستان شده و این امر تاثیر منفی بر بازار و مردم افغانستان نیز گذاشته است.

خان جان الکوزی، عضو هیئت رئیسه اتاق های تجارت و سرمایه گذاری دولت طالبان در مصاحبه با خبرگزاری صدای افغان (آوا)، می گوید: سیستم بانکی افغانستان در یک سال گذشته عملکرد مناسبی نداشته و میزان تجارت به دلیل عدم انتقال پول توسط بانک‌ها کم شده و تاثیرات منفی روی تجارت و ترانزیت کشور گذاشته است.

الکوزی ادامه داد: انتقال پول توسط صرافی ها به دلیل دریافت کمیسیون زیاد برای تجار مشکل آفرین است و هر بانک در هفته‌ای 200 دلار به مردم پرداخت می‌کنند که با این رقم برداشت پول، تجارت نمی شود.

از دید الکوزی تا زمانی که سیستم بانک ها عادی نشود چالش‌ها روی تجارت افغانستان باقی خواهد ماند.

در همین حال، عبدالنصیر رشتیا، آگاه امور اقتصادی می گوید که محدودیت های بانکی چالش ها و مشکلاتی را فراراه تجارت افغانستان با جهان ایجاد کرده است.

به گفته رشتیا، پس از سال 2014 ما شاهد سرمایه‌گذاری چشمگیر در افغانستان نبوده‌ایم که دلیل آن بی ثباتی سیاسی، نا امنی ها و فساد اداری بوده است و در عین حال ما شاهد فرار سرمایه از افغانستان بوده‌ایم.

سیستم بانکی افغانستان در آستانه فروپاشی

کلیدواژه