میزان 05, 1401 17:54 Asia/Kabul
  • گوترش: طالبان همچنان با القاعده در ارتباط است
    گوترش: طالبان همچنان با القاعده در ارتباط است

دبیرکل سازمان ملل با انتشار گزارشی، ضمن هشدار درباره ادامه اقدامات داعش علیه شیعیان و برخی غیرنظامیان در افغانستان، از ادامه روابط طالبان با القاعده خبر داده است.

به گزارش رادیو دری، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارشی که قرار است در نشست شورای امنیت این سازمان ارائه کند، از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان به‌ویژه شبکه القاعده ابراز نگرانی و تصریح کرده که داعش به هدف قرار دادن غیرنظامیان به ویژه شیعیان و هزاره ها، هندوها، صوفیان و طالبان ادامه داده است.

در این گزارش به ادامه روابط طالبان با القاعده اشاره و تاکید شده است که یافته‌های سی‌اُمین گزارش تیم تحلیلی پشتیبانی و نظارت بر تحریم‌ها علیه گروه‌های داعش، القاعده و افراد و نهاد‌های مرتبط با این گروه‌ها، گویای تداوم روابط القاعده با طالبان و آزادی رفت و آمد آن‌ها در افغانستان است.

براساس گزارش سه ماهه دبیر کل سازمان ملل متحد، در سه ماه گذشته (از بیست و دوم می‌تا شانزدهم آگوست) داعش 48 حمله را در 11  ولایت افغانستان انجام شده است.

گوترش در عین حال در گزارش خود  با اشاره به وقوع 1642 رویداد امنیتی در سه ماه گذشته  در افغانستان از  کاهش 77 درصدی این گونه رویدادها در این کشور خبر داده  و افزوده است: درگیری‌های مسلحانه در افغانستان در این مدت در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، 97 درصد و انفجار‌های ناشی از مواد منفجره دست‌ساز 87 درصد کاهش یافته است.

در بخش های دیگری از گزارش دبیرکل سازمان ملل با اشاره به ادامه محدودیت‌های شدید بر حقوق و آزادی‌های اساسی زنان و دختران افغانستان از جمله ممنوعیت تحصیل تصریح شده است: این محدودیت، افغانستان را به تنها کشوری تبدیل کرده است که از حق کامل دختران برای تحصیل محروم است.

 هشدار سناتور آمریکایی درباره تشکیل کمپ های القاعده در افغانستان

هشدار سازمان عفو بین الملل درباره محرومیت دختران افغان از ادامه تحصیل

کلیدواژه