میزان 06, 1401 11:37 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: صبر جامعه جهانی در برابر طالبان همیشگی نیست
    سازمان ملل: صبر جامعه جهانی در برابر طالبان همیشگی نیست

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان (یوناما) با انتقاد از بی عملی طالبان در قبال حقوق مردم بویژه دختران و زنان افغانستان گفت: ممکن است صبر جامعه جهانی درمورد تعامل با طالبان تمام شود.

به گزارش رادیو دری، مارکس پوتزل، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان (یوناما) در نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل در باره افغانستان گفت: محدودیت‌های فزاینده بر حقوق زنان، نشان می‌دهد که طالبان نسبت به بیش از ۵۰ درصد جمعیت افغانستان بی‌تفاوت هستند و این گروه مایل است در معرض خطر انزوای بین‌المللی قرار گیرد.

پوتزل گفت: ممکن است صبر بسیاری از اعضای جامعه بین‌المللی در مورد استراتژی تعامل با طالبان تمام شود.

 

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان (یوناما) یاد آور شد در چند ماه گذشته تحولات مثبت بسیار کم بوده‌ و تحولات منفی بر تحولات مثبت غلبه کرده است. او به تعطیلی مدارس متوسطه دخترانه اشاره کرد و گفت که چنین رفتاری در هیچ جای جهان سابقه ندارد.

مارکوس پوتزل در مورد مسدود ماندن مدارس دخترانه در افغانستان نیز گفت، در صحبت‌هایی که با تعدادی زیادی از اعضای طالبان در سطوح مختلف داشته آنان اظهار می‌کنند که این تصمیم توسط هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان گرفته شده است و تندروهای اطراف او از آن دفاع می‌کنند.

گروه طالبان پس از به قدرت رسیدن دوباره در 15 اوت 2021/24 اسد 1400 در افغانستان، وعده داده در مقایسه با دوره ای که پیش از این در سالهای 2001-1996 قدرت را در دست داشت، درباره رعایت حقوق بشر و حقوق زنان، انعطاف پذیرتر باشد.اما بیشتر مردم افغانستان و جامعه جهانی معتقدند آنها به تدریج حقوق افغان ها و به ویژه زنان را محدود کردند و مانع بازگشت آنها به مدارس شدند و اجازه ندادند زنان در بسیاری از مشاغل دولتی به کار گرفته شوند.

تأمین حقوق اساسی زنان و بازگشایی کامل مدارس دخترانه ، مورد استفاده قرار نگرفتن خاک افغانستان ضد کشورهای دیگر و تشکیل دولت فراگیر در این کشور از پیش شرط‌ های جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن دولت طالبان است.

کرزی در دیدار پوتزل: مدارس دختران بازگشایی شود

کلیدواژه