پیشنهاد حکمتیار به طالبان برای تشکیل دولت انتقالی در افغانستان
(last modified 1401-07-10T14:20:05+00:00 )
میزان 10, 1401 18:50 Asia/Kabul
  • پیشنهاد حکمتیار به طالبان برای تشکیل دولت انتقالی در افغانستان
    پیشنهاد حکمتیار به طالبان برای تشکیل دولت انتقالی در افغانستان

رییس حزب اسلامی افغانستان در پیشنهاد جدید به حکومت موقت طالبان ، یک طرح هفت ماده‌ای را برای تشکیل دولت انتقالی در این کشور ارائه کرد.

به گزارش رادیو دری ، «گلبدین حکمتیار» رییس  حزب اسلامی افغانستان امروز یکشنبه در طرحی هفت  ماده‌ای با پیشنهاد به طالبان برای ایجاد دولت انتقالی، خواستار نشست مشترک بین نمایندگان احزاب با نفوذ افغانستان و نمایندگان هیات حاکمه شد.

گلبدین همچنین با تأکید بر اینکه این نشست باید در کشوری بی‌طرف برگزار شود، پیشنهاد داد، ذینفعان خارجی و نمایندگان سازمان ملل به عنوان ناظر و حامی در این روند حضور داشته باشند.

رییس  حزب اسلامی افغانستان تأکید کرد، قدرت باید از حکومت موقت طالبان در این کشور به صورت مسالمت‌آمیز و بدون تأخیر به حکومت قانونی آینده که به موجب قانون اساسی جدید ایجاد می‌شود، منتقل گردد.

حکمتیار همچنین تصریح کرد، حداکثر یک سال برای آغاز و پایان کل این فرآیند در نظر گرفته شده است.

حکومت موقت طالبان در افغانستان هنوز به این طرح واکنش نشان نداده است.

از زمان به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان از 15 اوت سال 2021 /24 اسد 1401 ، طالبان تلاش کرده که  دولتش از طرف جامعه جهانی و کشورهای مختلف به رسمیت شناخته شود،  اما تاکنون هیج کشوری یا مجامع بین المللی این دولت را به رسیمت نشناخته اند  .

تشکیل دولت  فراگیر، رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و تحصیل دختران ، مبارزه با گروه‌های تروریستی، استفاده نشدن از خاک افغانستان برای حمله به کشورهای دیگر، از جمله شرایط جامعه جهانی برای به رسمیت شناخته شدن دولت  طالبان بوده است؛ چیزی که به باور جامعه جهانی تاکنون عملی نشده است.

درخواست گلبدین حکمتیار از طالبان

کلیدواژه