میزان 18, 1401 08:43 Asia/Kabul
  • روابط ایران با طالبان بستگی به رفتار آنان با مردم افغانستان دارد
    روابط ایران با طالبان بستگی به رفتار آنان با مردم افغانستان دارد

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران ، روابط ایران با حکومت طالبان را بستگی به رفتار آنان با مردم افغانستان دانست و گفت: سیاست کنونی ایران ارائه کمک‌های همه جانبه به مردم افغانستان برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی است.

به گزارش رادیو دری، «جلیل رحیمی جهان آبادی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران روز یکشنبه در دیدار «هیدئو ایکبه» رئیس دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (UNAMA) افزود: همه کشورهای منطقه و جامعه جهانی برای جلوگیری از گسترش بحران در افغانستان با یکدیگر همکاری کنند.
رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه ایران برای شناسایی طالبان منتظر اقدامات عملی حاکمانش است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای چند دهه حامی و میزبان مردم افغانستان بوده و در حد توان امکانات معیشتی، بهداشتی و آموزشی را برای آنها فراهم کرده و اکنون میزبان بیش از ۵ میلیون تبعه افغان است.
رحیمی جهان آبادی با تاکید براینکه تمرکز آمریکا تعدیل قدرت روسیه و چین بوده و افغانستان را به طالبان سپرده است، افزود: آمریکا از سوی دیگر در تلاش است قدرت داعش را زنده کرده تا بتواند منطقه را ناآرام کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به لزوم نقش آفرینی بیشتر سازمان ملل متحد در افغانستان، گفت: سازمان ملل متحد می‌تواند نقش آفرینی بیشتری در تحولات افغانستان ایفا کند و تلاش برای اجماع در میان کشورهای منطقه جهت تشویق طالبان به گفت‌ وگوهای بین افغانی نیاز دارد.
«هیدئو ایکبه» نیز با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران برای پذیرش و حمایت از میلیونها افغانستانی گفت:   باید از مردم افغانستان حمایت کرد و سازمان ملل متحد در فکر راه حلی برای کمک رسانی به مردم افغانستان با وجود موانع حکومت طالبان است.
 رئیس دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (UNAMA) تصریح کرد: سازمان ملل متحد در بخشهای مختلف افغانستان دفتر دارد و از این طریق صدای مردم را می‌شنود و با مقامات محلی هم در ارتباط است؛  سیاست‌ها در افغانستان از یک منطقه به منطقه دیگرمتفاوت است و  سازمان ملل متحد با همکاری کشورهای همسایه، در جهت حفظ منافع مردم افغانستان تلاش می کند.

 امیرعبداللهیان: حکومت فراگیر با مشارکت اقوام از بسترهای صلح و ثبات در افغانستان است

کلیدواژه